Nye måner oppdaget

En ny minimåne er oppdaget rundt Uranus. Dermed har flokken av måner rundt denne fjerne gassplaneten kommet opp i 20. Objektet har fått betegnelsen S/2001 U1 og er rundt en mil stor. Det er også oppdaget en måne rundt en asteroide.

Objektet S/2001 U1 ble først observert i august 2001, men er så ekstremt lyssvakt at astronomene tapte den av syne i lyset fra planeten Uranus.

Oppdagelsen ble gjort med et stort teleskop i Chile. Objektet ble gjenoppdaget på nye bilder tatt i august og september i år. Nordmannen Tommy Grav var med å gjøre analysene som viste at dette virkelig var det samme objektet som ble observert høsten 2001.

Uregelmessig bane

Månen går i en ganske avlang bane rundt Uranus med gjennomsnittlig avstand på 8,6 millioner km. I likhet med de fleste andre innfangede asteroidene i Solsystemet, har denne månen en ganske uregelmessig bane.

De siste årene er en lang rekke småmåner oppdaget rundt de store gassplanetene i de ytre delene av Solsystemet. Med nye og avanserte teknikker og svært store teleskoper letes det nå aktivt, og nye oppdagelser kan ventes.

Asteroider med måne

Den Internasjonale Astronomiske Union melder at det også er oppdaget en måne rundt den 209 km store asteroiden 121 Hermione. Observasjonene ble gjort med det ti meter store Keck II-telescopet på Hawaii. Månen svever 630 km fra sin moderasteroide og er ca. 13 kilometer stor.

De aller siste årene er det oppdaget stadig flere måner rundt asteroider. Flere av de virkelig store asteroidene i Solsystemets ytterste områder er faktisk doble.

Informasjon på hjemmesidene til institutt for teoretisk astrofysikk, UiO