Taper turister på dårlig presentasjon

Norge har undervurdert betydningen av hvordan man presenterer turistattraksjoner, mener professor.

Published
Turister på Nordkapp. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)
Turister på Nordkapp. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

-Presentasjonen av en turistattraksjon er alfa og omega, men der har nordmenn mye å lære.

Det sier professor Øystein Jensen på Handelshøgskolen i Bodø.

- Vi bruker mye ressurser på å bygge opp attraksjonen, men glemmer presentasjonen, sier Jensen.

- Der er vi ikke profesjonelle nok, særlig hvis vi skal skape opplevelser blant utenlandske turister.

I en studie i regi av forskningsprogrammet Opplevelser i nord har Jensen sett på hva som skaper interesse for turistattraksjoner. Han konkluderer med at i Norge er det mange gode anslag som ikke blir fulgt opp.

Glemmer presentasjonen

Øystein Jensen. (Foto: Trude Landstad, Nordlandsforskning)
Øystein Jensen. (Foto: Trude Landstad, Nordlandsforskning)

Jensen nevner Norsk Luftfartssenter i Bodø, Hamsunsenteret i Hamarøy og Norsk oljemuseum i Stavanger som eksempler.

Professoren har besøkt en stor mengde ulike turistattraksjoner i inn- og utland som grunnlag for sin studie.

Blant de rundt 50 attraksjonene er Disney World, Kennedy Space Center og Universal Studios i Orlando, Mummiland i Finland, Penguin Parade i Australia, Anne Frank House i Nederland, Kristiansand Dyrepark og Nordkapp.

Opplevelsesarena

- Fellesnevneren er at presentasjon er svært viktig. Når attraksjoner ikke gjør det bra, skyldes det i stor grad at man har trodd at temaet selger seg selv, sier Jensen.

Han mener man i Norge har undervurdert betydningen av presentasjon og skapingen av attraksjonen som en opplevelsesarena.

- Det trengs en profesjonalisering for at publikum skal få en opplevelse og få lære om temaet. Der henger Norge etter, sier Jensen.

Roser Rockheim

Han understreker at virkemidlene må stå i forhold til temaet du skal formidle og hvem du ønsker å nå. 

Noen ganger er det bra å bruke avansert teknologi og dramaturgi, andre ganger – som i Anne Frank House – er det rett med en nedtonet presentasjon.

- Uansett er det viktig at attraksjonen ikke blir statisk. Den må hele tiden holdes aktuell, ellers dør den, sier Jensen.

Norsk oljemuseum i Stavanger ble bygd opp som et monument over den norske oljeindustrien, men har stagnert, mener han.

Som eksempel på en vellykket attraksjon i Norge, trekker han fram Rockheim i Trondheim.

- Der får folk delta med synging og spilling. Det er veldig interaktivt. Jeg har også stor tro på Aurora, rakettskytefeltet i Andøya, som er under utvikling. Tas de rette grepene der, kan det bli en attraksjon. 

Bakgrunn:

Opplevelser i nord er et forskningsprogram som drives av Nordlandsforskning, Handelshøgskolen i Bodø, Universitetet i Tromsø, Høgskolen i Harstad, Norut og Bioforsk. Programmet er finansiert av Forskningsrådet.