Det er populært med en kombinasjon av utholdenhetstrening og styrketrening etter intervallprinsippet. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Det er populært med en kombinasjon av utholdenhetstrening og styrketrening etter intervallprinsippet. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Her er treningstrendene i 2016

Treningstimene som blir tilbudt vil enten være veldig harde eller veldig rolige. – Det er nesten ikke timer igjen for de som ønsker seg en god treningsøkt med mindre hard trening, sier forsker.

Published

– Utviklingen vi har sett de siste årene vil med andre ord fortsette, tror Frøydis Hausmann, høgskolelektor i idrett ved Høgskolen i Bergen (HiB).

Hausmann har vært i treningssenterbransjen siden 1982. Fra 1985 var hun med på å bygge opp et treningssenter i Bergen før hun startet å undervise i idrettsfaget ved HiB.

Timene tilpasses en travel hverdag

– Hvordan blir treningstimene på treningssentrene dette året?

– Det blir treningstimer med høy intensitet og intervaller som innebærer effektiv trening, fordi treningstimene skal passe inn i en ellers travel hverdag, sier Hausmann.

– Hva er elementer i en høyintensitetstime?

– Det vi ofte ser, er en kombinasjon av utholdenhetstrening og styrketrening etter intervallprinsippet. Her skal utøverne presse seg, gjerne organisert som sirkeltrening og med utstyr som kettlebells, manualer og tau. Trenden i disse timene er ofte preget av militære øvelser, som prinsippene i bootcamp. 

– Også treningsprogrammer om vektlegger å roe ned, vil det komme flere av, sier Hausmann.

I dag tilbys både yoga og pilates på treningssentrene og Hausmann tror trenden bare vil øke.

– Innen yoga vil det bare komme mer og mer.

Trendene ekskluderer 

Hausmann er samtidig kritisk til dreiningen i tilbudet som nå tilbys på treningssentrene, fordi de nye treningstrendene også utelukker mange mennesker som ønsker å holde seg i form, men som ikke kan trene så harde treningsøkter som mange treningssentre nå legger opp til.

– Enten blir man tilbudt veldig høy intensitet eller så er det de rolige og avspennende timene som vektlegges. Men hva med timene midt imellom? Hvor ble de av?

– Som en del av trendene på sentrene ser vi at timene med allroundtreningen med noe lavere intensitet blir borte.

Kjennetegnet på disse timene er at du får litt utholdenhet og litt styrke på samme treningstime. Mulighetene for å tilpasse utføring etter form, alder og skader ligger bedre til rette.

– Fordelen med disse timene er at de passer en stor gruppe mennesker. 

– Du mister en stor gruppe i midten, som ikke kan trene så hardt som de nye timene med høy intensitet innebærer. Med tanke på folkehelsen er det synd. Det er nesten ikke timer igjen for den som ønsker seg en god treningsøkt med mindre hard trening, sier Hausmann.

Slutt på middels treningstimer

– Man trenger ikke å gå mer enn ti år tilbake i tid for å se at det da var mange flere tilbud for den vanlige mosjonist, sammenlignet med det som tilbys i dag, sier Hausmann.

Da var det også mange timer som vektla koordinasjon. Nå er den typen timer omtrent ikke å se.

– Er du godt voksen og ønsker deg en middels treningstime, da er det egentlig seniortreningstimer som gjelder. Og det er det jo ikke alle som vil gå på, sier hun. 

– I et folkehelseperspektiv kan yogatrening ha en viktig rolle, men den må ta vare på den moderate treningen, slik at alle grupper blir ivaretatt, sier Hausmann. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
– I et folkehelseperspektiv kan yogatrening ha en viktig rolle, men den må ta vare på den moderate treningen, slik at alle grupper blir ivaretatt, sier Hausmann. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Yoga – den nye sofahvilen

– Hva tror du er grunnen til at tilbudet innen yoga stadig utvides og at det er et sånt marked for denne typen trening?

– Vi lever i et ekstremt stresset samfunn der det ikke lenger er rom for bare å komme hjem og hvile seg på sofaen. Derfor blir yogatimen en dyrebar time for mange i en ellers hektisk hverdag.

– Det er ikke tvil om at yoga kan være en viktig helsefremmende trening, hvor man lærer seg å lytte mer til kroppen, blir mer kroppsbevisste og lærer seg diverse avspenningsteknikker.

– Hva kjennetegner de nye yogatimene som tilbys?  

– Her ser vi noe av den samme tendensen som for den øvrige treningen, nemlig at treningen går i to retninger. Du har de veldig rolige yogatimene, som for eksempel yinyoga, eller du har den motsatte typen som går mer mot akrobatiske øvelser. Her tas elementer fra turnøvelser inn og stiller større krav til utøverne, sier Hausmann.

– Det er i ferd med å utvikle seg et marked med svært mange spesialiserte yogatimer. Her kan nevnes bikramyoga, hvor utøverne trener i rom med temperatur opp mot 40 grader.

– I et folkehelseperspektiv kan yogatrening ha en viktig rolle, men den må ta vare på den moderate treningen, slik at alle grupper blir ivaretatt, sier Hausmann. 

Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Bergen - Les mer