Forskningsrådets program Brukerstyrt innovasjonsarena BIA er et åpent program. Prosjektene er initiert av næringslivet og konkurrerer om støtte på grunnlag av bl.a. innovasjonsgrad og verdiskapingspotensial.
SkatteFUNN er Norges største satsing på FoU i næringslivet. Gjennom denne ordningen kan bedrifter oppnå 20 prosent fradrag i skatt på kostnader til FoU.
Om prosjektene
Prosjektets tittel (I): Intelligente ski – smart fabrikk Samarbeidspartnere: Madshus, NTNU, SINTEF, RFID-innovasjonssenter Prosjektperiode: 2006–2010 Bevilgning fra BIA: 4,5 millioner kroner Prosjektets tittel (II): Innovative tjenester, utvidet produkt og personalisering i sportsindustrien Samarbeidspartnere: Madshus, Intersport Gjøvik AS, Sportwin AB, SINTEF Prosjektperiode: 2011–2014 Bevilgning fra BIA: 6,4 millioner kroner Les BIA-artikkel om fjorårets lansering av «Redline-ski» her.
Toppidrettsutøvere har store serviceapparater som tester og finner de beste skiene.
– Vi vil gi alle den samme muligheten, sier Bjørn Ivar Austrem, teknisk direktør i Madshus.
Det handler om å individualisere skiene. Selv om ski ser like ut, gjør bittesmå forskjeller i materialer og produksjonsprosesser at de likevel oppfører seg ulikt.
– Vi har utført grundige målinger av skienes egenskaper over et stort vektspekter, og lagrer denne informasjonen i en brikke i selve skien, sier Austrem.
– Dette kan enkelt hentes ut når du skal velge riktige ski i butikken.
– Og når du deretter skal ut på tur kan du legge telefonen din inntil skien, og bruke appen til å laste ned data om dine ski, stille inn din vekt og høyde, og få vite akkurat hvor festevoksen skal legges, forteller Austrem.
For både topp- og turløpere
Dersom du skal gå med ryggsekk eller har gått opp noen kilo i juleferien, hjelper appen deg å regulere smøresonen tilsvarende.
Konseptet Madshus empower lanseres internasjonalt i disse dager, og de første merkede skiene vil være tilgjengelige for forbrukerne til høsten.
– Dette er et verktøy vi tror vil brukes både av toppløpere og turløpere. Slik merking av produkter er helt nytt for skibransjen, sier Austrem.
Forskningen som ligger bak skinyheten, har pågått siden 2006, med støtte fra Norges forskningsråd.
Kjappere og sikrere skisalg
I tillegg til å gi informasjon om smøresone har den nye SmartSki-appen innebygd GPS som gjør det mulig å registrere turer, vurdere festet og bruke den som analyseverktøy.
Madshus-representantene forteller at merkingen av ski gir enorme muligheter for ytterligere nyskaping.
– Vel så viktig som appen til forbrukeren, er det at vi nå kan tilby butikkene en ny måte å selge ski på – som både er kjappere og mer presis.
I dag kan det være en langvarig prosess å kjøpe ski, der ting som måling av stivhet og merking av smørelomme for hvert enkelt skipar fører til lange køer.
– Med våre nye ski kan butikken enkelt laste ned data om hvert enkelt skipar, og umiddelbart få en fullstendig oversikt over akkurat disse skienes egenskaper og hvem de passer til, forklarer Austrem.