Vold på arbeidsplassen kan føre til at lærere bytter jobb eller at de i aller verste fall forsvinner helt ut av arbeidslivet, ifølge forsker.(Foto: Shutterstock / NTB)
– Lærere blir i høy grad utsatt for vold og trusler på jobb
Studier viser at det å bli utsatt for vold og trusler gir risiko for psykiske plager og sykdom, sier forsker. Disse lærerne kan i verste fall forsvinne ut av arbeidslivet, mener han.
Lærere og ansatte på barneskoler og SFO går på kurs for å lære å håndtere voldelige situasjoner, melder NRK. Flere private selskaper tilbyr slike kurs til kommunene.
Funnene fra undersøkelsen
Lærerne svarte på tre spørsmål om vold og trusler på arbeidsplassen:
«Har du i løpet av de siste 12 månedene blitt utsatt for vold på arbeidsplassen som førte til synlige merker på kroppen eller kroppsskader?»
Grunnskolelærere – 1 av 10
Barnehage- og skoleassistenter – 7,3 prosent
Barnehagelærerne - 4,2 prosent.
Lektorer – 1,2 prosent
«Har du i løpet av de siste 12 månedene blitt utsatt for vold på arbeidsplassen som ikke førte til synlige merker?»
Grunnskolelærere – 1 av 5
Barnehage- og skoleassistenter – 1 av 10
Barnehagelærerne – 5 prosent
Lektorer: 4,5 prosent.
«Har du blitt utsatt for trussel på arbeidsplassen som var så alvorlig at du ble redd?»
Grunnskolelærere – fem prosent
Barnehage- og skoleassistenter – fire prosent
Lektorer – to prosent.
Barnehagelærere opplever i liten grad trusler.
Tallene er basert på levekårsundersøkelsen om arbeidsmiljø. Den gjennomføres hvert tredje år.
11.000 personer deltok i undersøkelsen, og den er representativ for hele landet.
Én av
fire grunnskolelærere har blitt utsatt for vold eller trusler på arbeidsplassen
det siste året, viser tall fra SSBs levekårsundersøkelse om arbeidsmiljø.
– Lærere blir i høy grad utsatt for vold og trusler på jobb, sier Eirik Degerud, forsker ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI).
En av ti fikk synlige merker eller skade
Han har analysert tallene fra SSB og sett spesielt på spørsmålene om vold mot lærere.
Det viser seg at én av ti opplevde vold som førte til synlige merker eller kroppsskader. Og fem prosent opplevde trusler som var så alvorlige at de ble redde, ifølge tallene som ligger på nettsidene til STAMI.
Degerud er opptatt av hvilke konsekvenser volden og truslene kan få, både for lærere og arbeidsplassen.
– Når man oppsummerer norsk og internasjonal forskning, ser man en sammenheng mellom det å bli utsatt for vold og trusler og risikoen for å utvikle psykiske plager og sykdom som for eksempel posttraumatisk stress, sier han.
Dette får igjen følger for arbeidsplassen:
– Psykiske plager og fysiske skader på grunn av vold er årsaker til at folk holder seg borte fra jobben.
– Det kan føre til at folk bytter jobb, at de ikke føler seg trygge på arbeidsplassen og at de i aller verste fall forsvinner helt ut av arbeidslivet.
Degerud viser til at barn og ungdom ikke er fullt utviklet kognitivt og heller ikke er helt eksperter på å regulere følelsene sine.
– De har mye frustrasjon, og når barn er frustrerte, kan det føre til at de slår, biter, sparker, kaster ting eller truer, sier Degerud.
Den pensjonerte forskeren Børge Skåland mener tallene fra
STAMI er alarmerende.
Han forteller om en
rapport fra Sintef som viser enda høyere tall, der 56 prosent av lærere i
Trondheim kommune ble utsatt for vold og trusler i løpet av ett år.
Skåland har tidligere forsket på vold mot lærere og gjort
dybdeintervjuer med personer som har opplevd trusler eller fysisk vold fra elever.
Vold og trusler i fire yrker
Tallene om vold og trusler fra levekårsundersøkelsen
om arbeidsmiljø er tilgengelig for fire ulike yrkesgrupper.
Grunnskolelærere, som er lærere på barne- og ungdomsskole
1. - 10. trinn.
Lektor og pedagoger, som er lærere på
videregående, høyskole, yrkesfaglærere og spesiallærere.
Barnehagelærere, som er førskolelærere.
Barnehage- eller skoleassistenter.
Truslene kan for eksempel være at «noe kommer til å skje deg
hvis du ikke gir meg ståkarakter» og «jeg vet hvor du bor», forklarer Skåland
til forskning.no.
Annonse
Han forteller om lærere som har blitt slått i
hodet med jernrør og sparket i tinningen og i ribbein. Elevene har vært i
barneskolealder.
– Dette har ført til mangel på glede over å undervise,
utrygghet i rollen som lærer, tap av personlig trygghet, søvnvansker og
kroppslig uro, forteller Skåland.
Maktposisjon som lærer
Skåland viser til flere mulige årsaker til vold i skolen.
Én av dem er at lærere er i en maktposisjon i forhold til elevene.
– De må utføre pålagt skolearbeid som er ment å gi læring,
påpeker han.
I tillegg har barn lavere impulskontroll enn voksne, og
følelseslivet til barn og tenåringer er flyktig, med store stemningsskifter.
– Dette er naturlig, men det kan gi store utslag for
pedagoger i en undervisningssituasjon, forteller Skåland.
Han mener også at en bestemt paragraf i opplæringsloven fra
2017 kan ha noe med saken å gjøre.
– Det er knyttet opp til krenkelsesparagrafen, nærmere bestemt
paragraf 9A-5. Der står det at skoler har en plikt til å undersøke hvis de får
kjennskap til at en lærer skal ha krenket en elev, noe som i loven er
eksemplifisert med «mobbing, vold, diskriminering eller trakassering».
– Det står konkret at dersom det er ulik versjon av elevenes
og lærerens opplevelse, har elevene definisjonsmakt, forklarer Skåland.
Mangel på konsekvenser
Skåland forteller om foreldre som klager lærere inn til statsforvalteren.
Dette skjedde i Alver kommune, der to konflikter mellom lærer og elev endte med
sluttavtaler og gransking. Utdanningsnytt har omtalt saken.
Annonse
Skåland mener dette er nok et eksempel på at skolene og foreldrene
ikke er tilstrekkelig opptatt av lærerens fortolkning eller versjon.
Henriette Selnæs, fylkesleder i Skolenes Landsforbund
Rogaland, tror at mangelen på konsekvenser er en av årsakene til vold og
trusler.
– Vi har blitt fratatt alle former for konsekvensmidler i
klasserommet overfor uakseptabel adferd, sier hun til NRK.
Bekymret for lærermangel
– Det er all mulig grunn til å være bekymret for rekrutteringen, sier Børge Skåland.
– Det er synd, for det kan være et spesielt givende og meningsfullt yrke, mener han, som selv har erfaring som lærer i grunnskole, spesialskole og videregående skole.
Det kan bli mangel på lærere i Norge de neste årene. Grunnskolen vil mangle 5.800 kvalifiserte lærere i 2040, ifølge tall fra 2018 hos Statistisk sentralbyrå (SSB).