Topp 10 nye arter fra 2011

For femte år på rad har forskere kåret de beste nyoppdagede artene fra året som gikk. Årets liste inneholder blant annet en vakker og farlig brennmanet, en tegneseriesvamp og en ape som kan minne om  Michael Jackson.
29.5 2012 05:00

Listen lages hvert år av International Institute for Species Exploration (ISE) ved Arizona State University i USA. Målet i år er som vanlig å sette søkelyset på artsmangfold og alle de fantastiske og rare skapningene vi deler kloden med.

– Vi ser etter nyoppdagede arter som fanger vår oppmerksomhet fordi de er uvanlige eller har bisarre særtrekk, sier Mary Liz Jameson, lederen for komiteen som har laget listen, i en pressemelding.

– Noen av de nye artene har interessante navn, andre setter fokus på hvor lite vi faktisk vet om denne planeten.

Listen publiseres den 23. mai hvert år, på den svenske naturforskeren Carl von Linnés bursdag, til minne om hans arbeid med å klassifisere dyr og planter.

En nysende apekatt

Gjennomsnittlig oppdages bare 36 nye pattedyr hvert år. I 2011 dukket det opp en ny apekatt, som har fått navnet Rhinopithecus strykeri. Den er en av stubbneseapene, og den eneste apen av denne typen som er oppdaget i Myanmar, det tidligere Burma.

Selv om apen ble beskrevet for vitenskapen i 2011, har den vært kjent for lokalbefolkningen i Myanmar lenge. På grunn av den bittelille og oppadvente nesa får apen nemlig vann i snuta når det regner. Og når det skjer, nyser apen - og det kan høres gjennom skogen på regntunge dager.

Jøss!-maneten

Vi får anta at en eller annen utbrøt et forskrekket oh boy! da han traff på de stikkende trådene til denne lille krabaten for første gang. Den har nemlig navnet Tamoya ohboya.

Den nyoppdagede maneten er bitteliten og giftig, og ble funnet ved den nederlandske øya Bonair utenfor Venezuela. Navnet fikk den i en konkurranse der vanlige folk ble bedt om navneforslag for nye arter.

Svampebob firkant-sopp

Et morsomt navn kan være nok til å få en art inn på topplista, og den nye soppen Spongiforma squarepantsii ser ut til å ha gått for seier nettopp på et slikt grunnlag. Soppen ligner nemlig på den kjente tegneseriefiguren Spongebob Squarepants, eller Svampebob Firkant som han heter på norsk, og dermed var navnet avgjort.

Når soppen er moden, kan man klemme på den uten at den ødelegges, på samme måte som man kan med en svamp. Den ble funnet på øya Borneo i Malaysia.

Nattens orkidé

Denne sjeldne orkideen åpner bare bladene sine etter klokken ti om kvelden, og lukker dem igjen før soloppgang. Dermed fikk den navnet Bulbophyllum nocturnum, eller “nattens orkidé”.

Forskerne tror dette er den eneste av over 25 000 orkidéarter som blomstrer om natten.

Djevelorm fra dypet

Denne nematoden, Halicephalobus mephisto, lever dypest av alle jordlevende skapninger i verden. Den ble funnet på hele 1,3 kilometers dyp.

Ormen er bare 0,5 millimeter lang, og ble funnet i en sørafrikansk gullgruve. Sannsynligvis har nematodearten ikke vært i kontakt med overflaten på over 4000 år.

Mini-veps er maurens skrekk

Den lille vepsen, som har fått navnet Kollasmosoma sentum, er bare én centimeter lang, men likevel livsfarlig for intetanende maur.

Den suser nemlig ned på maurene i Madrid, der vepsen ble funnet, og legger igjen egg på det lille insektet i løpet av bare et halvt sekund. Vepsens larver bruker etter hvert mauren som en levende matpakke.

Vandrende beinpølse

Dette feite tusenbeinet lever i Tanzania, og er en av verdens største. Med sine 16 centimeter i lengde, og en diameter på en og en halv centimeter, lever den godt med navnet Crurifarcimen vagans, eller “vandrende beinpølse”.

En spaserende kaktus?

Også utdøde arter får sin plass på listen. Dette pansrede fossilet i gruppen lobopodia lignet mest av alt en vandrende kaktus da den levde, for om lag 520 millioner år siden, og har fått navnet Diania cactiformis. Fossilet ble funnet i det sørvestlige Kina.

Fargerik tarantell

Selv om den ikke er den første blå tarantellen som noensinne er oppdaget, klatret likevel den nyoppdagede og fargesprakende edderkoppen Pterinopelma sazimai helt opp til topp-10-listen i 2011. Den er den første brasilianske arten som noensinne har kommet inn på denne listen.

Høytvoksende valmue

Sist, men ikke minst, finner vi Nepals høytvoksende valmue Meconopsis autumnalis. Den vokser bare på mellom omtrent 3400 og 4200 meters høyde, og viser seg i sin knallgule prakt om høsten - som navnet tilsier.

––-