Annonse

TV-fotball gir økonomisk hodebry

Fotball koster mer enn det smaker for TV2. Men valget er ikke enkelt: Enten høye seertall og høye kostnader eller også lave kostnader og meget få seere, fastslår stipendiat Hallvard Johnsen ved Handelshøyskolen BI.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Hallvard Johnsen

Hallvard Johnsen gjennomfører et doktorgradsprosjekt ved Institutt for offentlige styringsformer ved Handelshøyskolen BI. Tittelen på doktorgradsarbeidet er “The Football Match: A Value Appropriation Study.” Arbeidet inngår i forskningsprosjektet Optimal utnyttelse av idrettens medierettigheter, som finansieres av Norges forskningsråd.

TV2 betalte svimlende 600 millioner kroner for rettighetene til Tippeligaen i tre år, eller 200 millioner kroner per år. I tillegg kommer kostnader for produksjoner av kamper.

Dette er en av de mest omfattende norske fjernsynsprosjektene noen sinne og et kostnadssluk for TV2.

Det lar seg også lese i regnskapsbøkene til TV2, opplyser Hallvard Johnsen, som i sitt doktorgradsprosjekt ved Handelshøyskolen BI studerer “The Football Match: A Value Appropriation Study.”

- TV2s halvårsregnskap viser at fotballen så langt har kostet mer enn den har tjent inn. Kostnadene ved kampene har vært høyere enn den tilsvarende økningen i reklameinntekter, konstaterer Johnsen.

 

Fotballen rul(l)er på skjermen

TV2 har lagt bak seg et fotballintensivt halvår med storsatsinger både på Tippeligaen og fotball-VM. Og ballen ruller ufortrødent videre både i TVs hovedkanal, TV2 Zebra og også på betal-TV for de som bare må ha “full pakke”.

- Satsingen på fotball-VM er alltid en “no-win”-situasjon for en tv-kanal, hevder Johnsen.

- Dyre senderettigheter sender kostnadene bratt oppover. Til gjengjeld får kanalen høyere seertall i juni og juli enn de ellers ville ha hatt. TV2 hadde under VM 10-15 prosentpoeng høyere seerandel enn vanlig seerandel mens NRK1 lå lavere enn normalt.

- Uten fotball-VM hadde TV2 blitt marginalisert med gjennomgående lave seertall gjennom hele mesterskapet. Kanalen hadde altså valget mellom høye seertall og høye kostnader eller lave kostnader og meget få seere, sier medieeksperten.

Fotball vinner over søndagsfilmen

Fotball på søndager har gitt TV2 flere seere. I snitt samler søndagens fotballkamper 530 000 seere foran skjermen. Det er i overkant av 100 000 flere seere enn søndagsfilmene oppnådde i fjor.

- Selv om søndagssendingen betaler seg selv er det likevel ikke nok til å dekke inn utgiftene ved sendingen på TV2 Zebra og på betal-tv, påpeker Hallvard Johnsen.

"Her bor vi."

Rundt 12 000 seere har så langt kjøpt abonnement på alle tippeligakampene på digital-tv.

TV2 er i et dilemma hva programvalg angår. Hvis kanalen sender for mye fotball på hovedkanalen og TV2 Zebra faller etterspørselen etter “full TV-pakke” på betal-TV. Da er det bare de mest ihuga fotballseerne som kjøper betal-TV-abonnement.

Tapsprosjekt

- En forholdsvis beskjeden økning i pris og antall abonnenter på betal-TV- pakken øker inntektene betraktelig. Et enkelt regnestykke: 50 000 abonnenter som betaler 1200 kroner for en sesong vil øke TV2 årlige inntekter med 60 millioner, sier Hallvard Johnsen.

Han mener likevel det er sannsynlig at TV2 vil satse på å bygge ut TV2 Zebra videre med fotballen som lokomotiv.

Gratiskampene på TV2 Zebra har gitt overraskende høye seertall, og det gir klingende mynt i dagens dynamiske reklamemarked.

- Uansett betyr det nok at tv-fotballen i hvert fall tilsynelatende blir et tapsprosjekt også i tiden fremover, konstaterer Hallvard Johnsen.

Powered by Labrador CMS