PC og nettbrett har blitt effektive verktøy for elever og studenter de senere årene.
De fleste knatrer nok raskere på tastaturet enn de klarer å skrive med penn eller blyant.
Likevel har diskusjonen gått: Er tasting like bra som å skrive?
En ny studie fra NTNU tyder ikke på det.
Tastatur og digital penn
Studien som er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Psychology besto av 36 studiedeltakere. Alle var universitetsstudenter. De fikk montert 256 små sensorer på hodet, som skulle måle hjerneaktiviteten deres.
Studentene fikk beskjed om å skrive bestemte ord enten på skjerm eller for hånd. Når de skrev digitalt, brukte de en finger på et tastatur.
Når de skrev for hånd, skjedde det med en digital penn på en skjerm.
Samtidig målte sensorene aktiviteten i de ulike delene av hjernen i fem sekunder.
– Handler om forming av bokstaver
Målingene viste at flere hjernedeler jobbet sammen når deltakerne skrev for hånd. Skrev de på tastatur, kunne forskerne ikke se den samme økningen.
Forskerne forventer at resultatene ville blitt de samme dersom studentene brukte en penn med blekk på papir.
– Vi har vist at forskjellene i hjerneaktivitet er koblet til den møysommelige formingen av bokstaver for hånd. Man bruker sansene mer, sier hjerneforskeren Audrey van der Meer i en pressemelding. Hun er en av forskerne bak studien.
De tror rett og slett ikke at de enkle og repeterende bevegelsene ved å skrive på et tastatur gjør samme nytten.
– Når vi bruker penn og papir, settes flere deler av hjernen i aktivitet enn ved skriving på tastatur. Håndskrift gir hjernen flere knagger for å huske, forklarte Ingeborg Stana i artikkelen.
– Kort sagt er det å lære å skrive for hånd på barneskolen helt nødvendig for en best mulig utvikling av hjernen. En hjerne som ikke utvikles optimalt, kan igjen gå utover skoleprestasjoner, sa Stana i 2021.
Ikke alle har vært enige i forskningsresultatene fra NTNU.
Kritisk til studie i 2020
I 2020 publiserte NTNU-forskere også en studie på dette. Den gangen var det 12 barn og 12 voksne som var med. Jan Frode Lindsø uttrykte sin skepsis til studien og funnene i et debattinnlegg på forskersonen.no.
Han mente at det ofte dukker opp unyanserte mediesaker om hva forskere finne ut i slike studier.
Blant annet stilte han spørsmål om sammenhengen mellom hjerneaktivitet og hva folk faktisk lærer.
Denne usikkerheten poengterte forskerne selv i studien fra 2020.
Må bruke teknologien riktig
Du kan fint lære pensum uten penn og papir. Det sa høgskolelektor Marianne Hagelia i en artikkel skrevet av Universitetet i Sør-Øst Norge, publisert på forskning.no i 2018. I artikkelen kom hun med tips til digitale verktøy for å lære effektivt.
Hun mente at studenter ikke bør stole på hukommelsen sin.
Annonse
– Du kan føle at du kaster bort tid, men det er faktisk smart tidsbruk å finne gode apper og verktøy og bruke litt tid på å lære deg å bruke dem. Jeg er veldig opptatt av at studentene våre skal lære seg dette. De kaster bort så mye verdifull tid fordi de ikke har gode notatverktøy, sa Hagelia.
Hun sa videre at mange forbinder studieteknikk med å høre på en foreleser, lese, markere viktige ord og tekst, skrive ned en forkortet utgave i kladdeboka - og å pugge.
– Å skrive av boka eller notere fra en forelesning uten å gå igjennom og renskrive notatene i ettertid, er stor grad bortkastet arbeid, sa hun videre.
Vi skal ikke legge bort datamaskinen helt
Elever må fortsatt få trening i å skrive for hånd, mener forskerne.
Selv om NTNU-forskerne slår et slag for mer penn og papir, mener de ikke at vi skal tilbake til en tid uten PC og nettbrett.
– Det er en del bevis for at studenter lærer og husker mer når de tar notater fra forelesninger for hånd. Samtidig kan det å bruke datamaskin med tastatur være mer produktivt når man skriver en lang tekst eller et essay, sier van der Meer.
Van der Weel, F. R. (Ruud) og van der Meer, Audrey. (2024). Handwriting but not typewriting leads to widespread brain connectivity: a high-density EEG study with implications for the classroom. Frontiers in Psychology.