Kvinner oppgir at brutte kjærlighetsforhold gjør mer følelsesmessig og fysisk vondt enn menn. Det kan skyldes at kvinner er mer selektive i utgangspunktet, og derfor rammes hardere hvis forholdet tar slutt.

Kvinner rammes hardere av kjærlighetssorg

Når et forhold tar slutt har kvinner det vondere enn menn. Men de legger også bruddet ordentlig bak seg.

11.8 2015 05:00

Brutte forhold rammer kvinner hardere både følelsesmessig og fysisk. Men de kommer seg også mer fullstendig over det, og blir følelsesmessig sterkere etter kjærlighetssorgen. Menn kommer ikke over bruddet helt, i like stor grad.

Det viser i hvert fall en ny amerikansk studie.

Selvrapportert smerte

I studien ba forskerne 5700 deltakere i 96 land om å oppgi hvor følelsesmessig og fysisk vondt et brutt kjærlighetsforhold hadde gjort på en skala fra null til ti. Null på skalaen tilsvarte ikke vondt i det hele tatt og ti var uutholdelig vondt.

De fant at kvinner ser ut til å bli mer negativt påvirket av brutte forhold. De oppga høyere nivåer av både følelsesmessig og fysisk smerte.

Kvinner har mer fysisk vondt

Mens kvinner i gjennomsnitt oppga 6,84 i følelsesmessig smerte, rapporterte menn om 6,58 på smerteskalaen. Kvinner opplevde også mer fysiske smerter etter et brudd enn menn. Kvinner beskrev de fysiske smertene til å tilsvare 4,2 i snitt, mens menn oppga at de hadde fysiske smerter som tilsvarte 3,75 på skalaen.

Men kvinner heles mer fullstendig og kommer mer følelsesmessig styrket ut av et brutt forhold.  Menn kommer seg aldri helt over det, de bare går videre.

Biologiske årsaker

Forskjellen koker ned til biologi, ifølge førsteamanuensis Craig Morris ved Universitetet i Binghamton, som ledet studien.

– Kvinner har mer å tape på å date feil person, sier han i en pressemelding.

– Enkelt sagt, har kvinner utviklet seg til å investere langt mer i et forhold enn menn, forklarer han.

Kvinner risikerer mer

Et kort, romantisk forhold kan føre til ni måneders graviditet fulgt av mange år med amming for våre formødre, mens en mann har forlatt scenen minutter etter stevnemøtet, uten noen ytterligere biologisk investering.

Denne risikoen for å måtte ta en høyere biologisk investering, har gjennom evolusjonen gjort kvinner mer nøye på å velge en partner med høy kvalitet.

Derfor sårer tapet over en partner med gode kvaliteter kvinner mer når forholdet tar slutt, sier han.

Menns tap kan vare lenger

Motsatt er menn utviklet for å konkurrere om romantisk oppmerksomhet fra kvinner. Tapet av en kvinne med gode kvaliteter sårer kanskje ikke så mye til å begynne med, sier Morris.

Mannen vil trolig føle det som et større tap etter hvert som tiden går. Det er når det synker inn at han må begynne på nytt med å konkurrere om kvinners oppmerksomhet, for å erstatte henne han har mistet.

– I verste fall vil han innse at tapet er uerstattelig, kommenterer Morris.

Tre brutte forhold før 30 år

Ifølge forskeren er brutte kjærlighetsforhold et viktig tema, fordi de fleste av oss vil oppleve I gjennomsnitt tre brutte forhold innen vi fyller 30 år.

– Minst ett av dem vil påvirke oss sterkt nok til at det kan redusere livskvaliteten vesentlig, over flere uker eller måneder, ifølge Morris.

– Mennesker mister jobben, studenter slutter med studiene og enkelte kan legge seg til med ekstremt destruktive vaner etter et brudd.

Dempe uheldige effekter

Forskeren mener derfor at det er viktig å forstå de følelsesmessige og fysiske reaksjonene på brutte kjærlighetsforhold bedre.

– Da kan vi kanskje utvikle måter å dempe de uheldige effektene brutte forhold kan ha på personer som i utgangspunktet er spesielt utsatt.

Craig Morris, Eic Reiber, mf: Quantitative Sex Differences in Response to the Dissolution of a Romantic Relationship: Evolutionary Behavioral Sciences. 31. juli 2015. DOI.org/10.1037/ebs0000054. Sammendrag.

"Kvinner har mer å tape på å date feil mann."
førsteamanuensis Craig Morris, Universitetet i Binghamton