Må få bevisste matematikklærere

Selv om du er god i matematikk, så er det ikke ensbetydende med at du kan bli en god lærer. Lærerstudenter må bevisstgjøres i dette, før matematikkundervisningen i grunnskolen kan bli bedre, antyder ny forskning ved Universitetet i Tromsø. 

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Tone Bulien

Tone Bulien arbeider ved Høgskolen i Bodø, hvor hun underviser der matematikk i førskolelærerutdanningen og allmennlærerutdanningen, og har holdt flere etter- og videreutdanningskurs for lærere.

Bulien har bakgrunn som barnepleier, men begynte i 1995 å studere matematikk og fikk sin cand.scient. i matematikkdidaktikk ved Høgskolen i Kristiansand i 2000.

Hun har siden 2006 deltatt som forsker i prosjektet ”Teaching Better Mathematics” som er et samarbeid mellom fem høgskoler, og er finansiert av Norges Forskningsråds program Praksisrettet FoU i grunnopplæring og lærerutdanning.

Dr. polit Tone Bulien har fulgt seks allmennlærerstudenter i det obligatoriske kurset i matematikk ved allmennlærerutdanningen. Dette kurset har de siste årene hatt mellom 20 og 50 prosent stryk ved landets lærerutdanninger. 

- Studentene hadde forholdsvis samsvarende opplevelser av kurset uansett forkunnskaper og holdning til matematikk.

Det var for eksempel ingen sammenheng mellom negative eller positive holdninger og opplevelsen av en forelesning. Alle seks kunne mene at forelesningen var kjedelig, men begrunnelsen var forskjellig.

Enten at matematikken var for vanskelig for dem som hadde dårlig forkunnskap - at gjennomgangen gikk for fort - eller for lett for dem som hadde god forkunnskap - gjennomgangen var for detaljert.

Forventet bedre karakter

Forskningen som Bulien har gjennomført viser også at studenter som forventet høy karakter i starten av matematikkurset, ikke nødvendigvis fikk det. Flere av disse avsluttet med middels til dårlige resultater.

- En årsak til at de ikke får den forventede karakteren, kan være at matematikk-undervisningen i lærerutdanningen er annerledes enn den studentene kjenner fra egen skolegang, forteller Bulien.

Ikke bare god i faget

En lærer skal ikke bare være god i matematikk, men være en god lærer.

- I lærerutdanningen må man forholde seg til at man som lærer ikke bare skal fokuserer på gode matematikkunnskaper, men også ulike undervisnings- og læringsmetoder som innebærer en egen kunnskap om matematikk.

Dette kan ses på som en spesiell ”lærerkunnskap” om faget.

For eksempel må en lærer vite om en elev har gjennomført en oppgave riktig eller galt dersom eleven har valgt en annen utregningsmetode enn den som er vist i læreboka. Det er ikke bare å sjekke om svaret er rett.

Studentene må bevisstgjøres

Bulien håper hennes forskning kan bidra til å gi noen svar på hvordan man skal gi allmennlærerstudentene et solid grunnlag for å undervise i matematikk.

- Lærerutdanningen bør veilede studentene, slik at de forstår sin egen forforståelse både i forhold til matematikkunnskap, og hvordan læring og undervisning i faget foregår.

- Ved en slik bevisstgjøring vil muligens studenten oppleve både undervisning og pensum i lærerutdanningen annerledes enn studentene i dette forskningsprosjektet gjorde, sier Bulien.

Lenke:

Avhandlingen er i universitetets elektroniske vitenarkiv, og kan lastes ned fra munin:
http://hdl.handle.net/10037/1419
 

Powered by Labrador CMS