- For mange krav til lærerne
- Psykiateren Tollak B. Sirnes kalte læreryrket umulig allerede på femtitallet. Det var altfor store og urealistiske forventninger knyttet til hva lærere skulle greie å utrette. Nå, femti år seinere, er de ikke blitt mindre, sier Sissel Østrem.
Hun har forsket på forestillinger om lærerarbeidet, utførelsen av arbeidet og lærerutdanningen, ved Institutt for allmennlærerutdnning og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger
I dag disputerer hun med avhandlingen En umulig utdanning til et umulig yrke? Om allmennlærerutdanning og yrkesutøvelse, ved Roskilde Universitetscenter i Danmark.
Østrem har gjort videoobservasjoner av 14 studenter og lærere som underviser elever på ulike alderstrinn og i ulike fag.
Den første observasjonen er foretatt i siste del av lærerutdanningen, mens to andre er foretatt etter at de samme studentene er blitt lærere.
Østrem argumenterer for at forestillinger om arbeidet og utførelsen av arbeidet har noe med hverandre å gjøre. Hun mener det stilles for mange krav til hva lærerne skal utrette.
Skolen preget av avbrudd
Ifølge Østrem opplever mange lærere at skoletimene preges av avbrudd, og at dette er en stor utfordring. Avbrudd kan for eksempel være at noen kommer inn i klasserommet eller at elever forlater timen.
Å forebygge avbrudd ser til en viss grad ut til å være mulig, når læreren greier å engasjere elevene i det faglige arbeidet.
Østrem mener lærerarbeidet som en følelsesmessig belastende virksomhet har vært lite vektlagt, og i en tid der de fleste OECD-land har problemer med å både rekruttere og å beholde lærere, kan det være grunn til å stille spørsmål ved om belastningene er blitt for store.
- Det er vanskelig å utføre samfunnsoppdraget som lærer uten tillit i befolkningen. Men fortsatt velger noen å utdanne seg til lærere. Så er det da også muligheter i det umulige, sier Østrem.
Vanskelig rekruttering
Hun viser til tall fra andre OECD-land, som tyder på at det er blitt vanskelig å rekruttere folk til læreryrket og beholde dem i skolen.
- I noen stater i USA forlater 50 prosent av de nyutdannede lærerne yrket uten å komme tilbake. I Norge ser det foreløpig ut til at vi beholder de lærerne vi har utdannet i skolen, mens søkningen til lærerutdanningen har vært dalende, sier hun.
Når det gjelder lærerstudentene skiller de tydelig mellom utdanningen inne og utdanningen ute, altså den faglige formidlingen på institusjonen og praksisen i skolen.
- En utfordring for lærerutdanningen er spørsmålet om hvordan den kan dra nytte av studentenes positive erfaringer fra praksisperiodene, konstaterer Østrem.
Hun har arbeidet i flere år med veiledning i programmet “Veiledning av nyutdannede lærere”, som støttes av Utdanningsdirektoratet.