DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV Transportøkonomisk institutt - LES MER.
Mange prosjekter blir videreført trass i at utredningene viser at de sannsynligvis vil være samfunnsøkonomisk ulønnsomme.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Politikere forteller at de ofte ser bort fra fagkunnskap når de vedtar store prosjekter
Andre hensyn enn det faglige grunnlaget politikerne selv har bestilt, er avgjørende for de politiske beslutningene. Særlig i transportsektoren, forteller politikerne i ny studie.
Mange prosjekter blir også videreført selv om utredningene
viser at de er samfunnsøkonomisk ulønnsomme.
Det kommer frem i en ny rapport der forskere fra Transportøkonomisk institutt (TØI) har
intervjuet 20 topp-politikere med erfaring fra storting og regjering. Forskerne har spurt om hvordan det faglige beslutningsgrunnlaget
blir brukt av beslutningstakerne. Det er særlig fra de to forrige stortingsperioden.
Svarene gir unik innsikt i hvordan utredningsregimet
oppleves av beslutningstakerne.
Følger en fast mal
Statlige prosjekter som koster en milliard eller mer, må
utredes innenfor det som heter Statens prosjektmodell. Det er for å bidra til at politikerne velger
den beste løsningen på det problemet de ønsker å løse. Videre at prosjektet har god
kostnadskontroll og at det blir gjennomført på en effektiv måte.
Beslutningsgrunnlaget blir kvalitetssikret av uavhengige konsulenter og
dokumentert i rapporter som følger en fastlagt mal.
– Dette er bestemt av politikerne selv. I dette
prosjektet har vi undersøkt hvordan rapportene i statens
prosjektmodell oppfattes og brukes når vedtak fattes, forklarer forsker Inga Margrete Ydersbond ved TØI.
Hva er Statens prosjektmodell?
Statens prosjektmodell stiller krav til metodikk og kvalitet når store statlige investeringsprosjekter skal utredes. Investeringsprosjekter med anslått samlet kostnadsramme over 1 milliard kroner (over 300 millioner kroner for digitaliseringsprosjekter) omfattes av kravene. Modellen kan også anvendes på mindre prosjekter.
Kilde: regjeringen.no
Rapportene leses og forstås i svært ulik grad
Resultatene viser at utredningene blir lest i svært ulik
grad. Noen politikere i regjeringsapparatet leser dem grundig. For eksempel
statssekretærer som har spesielt ansvar for investeringssaker.
De fleste
stortingspolitikerne i utvalget vårt leser vanligvis derimot kun sammendrag. Men de støtter seg til andre med kompetanse. Dette kan forklares med at de har
begrenset med tid.
Forståelsen av rapportene varierer også mye.
– De er ikke enkelt skrevet, for å si det rett ut. De er ikke veldig folkelig skrevet. Det er ganske mye tekst der. Du skal
være godt inne i stammespråket innenfor de forskjellige tingene hvis du skal
forstå dem. Og der synes jeg vi har en jobb å gjøre med å alminneliggjøre disse
rapportene.
Det sier en av politikerne som er intervjuet i rapporten.
Politikerne har generelt høy tiltro til det faglige
grunnlaget i kvalitetssikringsrapportene og til involverte ansatte i
departementer. Det gjelder underliggende etater og konsulentene som utarbeider der.
De
opplever at utredningene virker disiplinerende. Videre at de gir bedre beslutninger og
prosjekter. I tillegg kan de gi ideer om potensialer for innsparing i ulike
prosjekter.
Andre hensyn enn det faglige grunnlaget er avgjørende
Samtidig er politikerne tydelige på at det er andre hensyn
enn det faglige grunnlaget som er avgjørende for de politiske beslutningene. Særlig i transportsektoren.
Mange prosjekter blir for eksempel videreført trass
i at utredningene viser at de sannsynligvis vil være samfunnsøkonomisk
ulønnsomme.
Slike hensyn kan være hva partiet er blitt enige om internt, hva
partiet er blitt enige om i forhandlinger med andre partier og lokalpolitiske
hensyn.
– Noen ganger opplever de involverte at beslutningen
om valg av konsept i realiteten allerede er tatt på et tidlig tidspunkt. Utredningene dermed blir «et pliktløp», sier Ydersbond.
Utsikter til store kostnadsøkninger kan likevel føre til at
noen prosjekter blir stoppet, nedskalert eller utsatt.
I andre sektorer som
utdannings- og justissektorene virker beregningene av netto samfunnsøkonomisk
nytte å ha mer å si.
– En tendens vi ser, er også at utredningene blir
brukt til å støtte opp om synspunktene politikerne og andre interessenter
allerede har, sier Ydersbond.
En annen av politikerne som er intervjuet, sier at det er det politiske regnestykket som er
regnestykket som avgjør.
Utredningene kan gjøres mer relevante
Et bedre faglig beslutningsgrunnlag kan hjelpe politikerne å
ta gode beslutninger. Tiltak som kan være aktuelle, er forbedringer i de samfunnsøkonomiske analysene.
Det kan for eksempel være ved å sette en pris på og utrede effekten av et prosjekt for tap av naturverdier. Det kan også være bedre formidling av resultatene slik at
politikerne ser hvilke hensyn som inngår i regnestykkene.
Samtidig er det mye som tyder på at utfordringene med begrenset
bruk av beslutningsgrunnlaget ikke bare handler om innholdet i utredningene. Det handler om hvordan beslutningsprosessen foregår.
Prosessen preges også av en
fragmentering av ansvar slik at ulike grupper innenfor de forskjellige
sektorene kjemper om de samme budsjettene.
Rapporten er en del av et forskningsprosjekt for
Concept-programmet ved NTNU.
Referanse:
Inga Margrete Ydersbond mfl.: Topp-politikeres bruk av
beslutningsgrunnlaget for
store statlige investeringer (PDF). Concept-rapport nr. 72, 2023.
Les også disse sakene fra Transportøkonomisk institutt
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER