Boligsalg i krisetider

Markedsfør boligen din på YouTube! BI-ekspert Gorm Kunøe har utarbeidet ti praktiske råd som øker sannsynligheten for at du får solgt boligen din.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Foto: www.colourbox.no)

Den internasjonale finanskrisen og usikre økonomiske utsikter har slått hardt ut i boligmarkedet. Det omsettes nå langt færre boliger, det tar lengre tid å selge, og boligprisene har falt over det meste av landet.

Enkelte sitter nå med lån på to boliger etter å ha kjøpt drømmehuset mens alle piler fortsatt å peke rett inn i himmelen.

For så å få markedet midt i mot seg i forsøket på å selge den gamle boligen.

- Jo vanskeligere markedet er, jo lettere er det å få gjennomslag for nye måter å markedsføre og selge boliger på, hevder førstelektor Gorm Kunøe ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

Han er en av Norges fremste eksperter på markedsføring av boliger, og sitter som jurymedlem for prisen ”Gullmegleren” som deles ut av Norges Eiendomsmeglerforbund. Kunøe underviser også på BIs bachelorstudium i eiendomsmegling.

Han følger nøye med på aktuelle trender og utviklingstrekk for salg og markedsføring av boliger, og er særlig opptatt av å se hva som skjer når markedet blir mer krevende.

Mer kreative boligselgere

Ifølge førstelektor Gorm Kunøe vil vi se stadig tettere kontakt mellom boligselgere og eiendomsmeglere.

Det er ikke lenger tilstrekkelig å sette bort salgsoppdraget til din utvalgte eiendomsmegler og så tro at alt går av seg selv.

- Boligselgeren og megleren må gå tettere sammen når det blir vanskeligere å selge boligen. Det er selgeren som vet mest om salgsobjektet. Hun eller han har tross alt bodd der, fremholder Kunøe.

- Vi ser også fremveksten av helt nye kanaler for markedsføring i form av sosiale medier, personlige websider, YouTube og blogger på Internett. Vanskelige tider og nye markedsføringskanaler vil utløse mye kreativitet, som vil kunne utfordre den tradisjonelle måten å selge boliger på.

- Vi kommer til å se helt nye måter å selge boliger på. Den tradisjonelle fremgangsmåten med kundens valg av megler, verdivurdering og takst, annonsering i annonser og på FINN, budrunde og boligavslutning kan snart være en saga blott.

Vær din egen selger

BI-eksperten mener boligselgere må se på seg akkurat som det, selgere, og innta en langt mer aktiv holdning til boligsalget.

Kunøe har utarbeidet ti praktiske råd som øker sannsynligheten for at du får solgt boligen din til en brukbar pris i vanskelige tider.

1) Sett flere meglere i gang

Ta kontakt med flere meglere, og la dem prøve å markedsføre boligen din, selv om det kan koste litt ekstra. I mange europeiske land har man 4-6 meglere i gang.

De som ikke kommer opp med noe på 14 dager, går ut. Du har ikke bruk for en megler som bare venter og håper salget går av seg selv.

2. Markedsfør boligen tungt umiddelbart

Du må sikre deg at de som kan ha interesse av å se boligen din, virkelig får sjansen. Sett alle seil til umiddelbart i markedsføringen. Ta ikke sjansen på å være for forsiktig.

Ikke bli sur over at du kunne ha spart noe markedsføringskrutt, og at kanskje de interesserte ville kommet likevel. Du får aldri en ny sjanse til å gjøre et godt førstegangsinntrykk. Så sats.

3. Proffe foto og styling gjør susen

I nedgangstider tror boligselgere at egne amatørbilder holder for på den måten å spare noen kroner. Det gjør det sjeldent. Få en spesialisert boligfotograf til å ta de bilder som skal til.

Er det et hus du skal selge, bør det tas 360 graders video med flyfoto. Dermed får mulige kjøpere anledning til å se huset fra oven, med beliggenhet og plassering i terrenget. Megler kan ordne det.

4. Boligen må fremstå som en perle

Man venner seg til sitt eget rot. At det mangler en taklist hist og pist hisser ikke opp familien. Det er også greit å bruke balkongen som lagringsplass i det daglige. Men ikke når du skal selge.

Da må boligen vaskes ned, det må males, det må snekres, det må klippes hekk osv. Alt som kan få boligen til å skinne som en perle, må gjøres. Det nytter ikke å forklare under visning at ditt og datt blir ordnet før overtagelse. Glem det.

Boligen må gjøre inntrykk umiddelbart. Ellers går folk videre i det voksende utbud på boligmarkedet.

5. Tenk andre medier enn annonse og finn.no, og bli din egen tekstforfatter

YouTube kan være din nye salgskanal for presentasjon av din bolig. Du vet best hvilken type mennesker som kommer til å få det fint i din leilighet. Bruk det til en bedre beskrivelse enn en simpel annonsetekst.

Ta en videosnutt og legg den med ut. Fortell om transportmuligheter, adgang til sportslige aktiviteter, skog & mark, restauranter og kulturtilbud. Presenter deg selv om du tør.

6. Markedsfør boligen lokalt

Mange av oss flytter kun 200 meter til vår neste bolig. Sjansen for at den nye kjøper bor i nærheten, er stor. Lag et pent fargeprospekt og gå i postkassene med det.

Stå frem med fullt navn og enkle måter å komme i kontakt med deg på. Gjør en egeninnsats.

7. 24 timers visning – vær tilgjengelig

Det er kanskje litt overdrevet, men i prinsippet ikke. Tidene har løpt fra de åpne visninger. Nå sitter ofte megleren alene på visning lørdag ettermiddag.

Nå vises boligen gjerne for en interessent om gangen. Så husk gode kontaktmuligheter i ditt prospekt og ”visning etter avtale”. Det må være veldig enkelt å få tak i deg og din megler.

8. Vær stolt av leiligheten

Husk at selv en sliten toroms leilighet har sin sjarm til prisen. Ikke unnskyld noe. De som er interesserte i å kjøpe et slott, kommer jo ikke til visningen av en toroms.

Fortell hvor glad du har vært for å bo her. Fortell om miljøet, omgivelsene, kulturtilbudet, butikkene, og du må kunne fortelle detaljert om boligen. Svaret ”det vet jeg ikke” er ikke bra i en salgssituasjon.

9. Tilby kontakt

Mange mulige kjøpere ønsker ikke å bli satt opp på den tradisjonelle listen som ligger på alle visninger. Fortell i stedet den mulige kunden at det ikke er sikkert boligen blir solgt med det samme, og mangt kan skje med prisen.

Tilby at kunden kan bli underrettet om noe spennende skjer. Få navn, mailadresse og mobiltelefon-nummer. Send umiddelbart en takk for tilliten og fortell hvordan det har gått med visningene.

10. Riktig pris er markedspris

Selv om man har lagt mye arbeid i en bolig, og den fremstår som en perle, er det markedet som bestemmer hva den skal koste. Megler gir en verdivurdering og taksmannen likeså.

Lytt mer til dem og mindre til det du mente boligen var verdt ved starten av 2008. Gå heller litt lavere ut i prisantydning. Da kan du håpe på flere mulige kjøpere som jekker prisen opp i stedet for å risikere å stå uten kjøpere.

Powered by Labrador CMS