Spiser mer søtt når vi tror at vi trener

De som trodde at de trente, spiste mer godteri etterpå enn de som trodde at det var sightseeing de var på. Hvorfor? Det vet vi ikke.

Publisert
Ditt syn på treningen kan påvirke hvordan du spiser etterpå, mener forskere. (Foto: Colourbox)
Ditt syn på treningen kan påvirke hvordan du spiser etterpå, mener forskere. (Foto: Colourbox)

Har du noen gang tenkt at du fortjener en belønning etter trening? Gjerne noe søtt å spise? Du har jo svettet bort kalorier, gjort en innsats?

Noen av oss spiser mer søtsaker etter trening nettopp fordi vi vil belønne oss selv.

Det tror i hvert fall forskerne bak en ny studie at kan være én av årsakene til at mange har problemer med vekten selv om de trener.

Forskerne ville undersøke om det kunne hjelpe å tenke på fysisk aktivitet som noe annet enn trening. Dersom folk ikke tenker over at de trener, trenger de kanskje heller ikke belønning for strevet?

Grådigere på godteriet

To eksperimenter ble satt i gang.

De amerikanske deltakerne ble delt inn i to grupper som skulle gå en runde på 1,2 kilometer, og bruke 30 minutter.

I det ene eksperimentet fikk én gruppe vite at de skulle gå runden for å høre på musikk, mens den andre gruppa fikk beskjed om at dette var en treningsøkt.

Etterpå spiste de lunsj hver for seg mens de så på TV.

Forskerne veide i all hemmelighet maten deres før og etter, for å se hvor mye de spiste.

Og ganske riktig: De som trodde de var på treningstur, spiste 35 prosent mer kalorier, i form av sjokoladepudding til dessert, enn de som hadde hørt på musikk.

I det andre eksperimentet gikk deltakerne rett på godteriet uten lunsj. Her forsynte de som tilsynelatende hadde trent, seg med dobbelt så mange kalorier i form av sjokolade som de som hadde fått beskjed om å gå på sightseeing.

Gøy på tur?

Det var først da de kom til desserten at forskjellene viste seg. De som hadde tenkt trening, spiste nemlig ikke mer av hovedretten enn de som trodde de hadde drevet med noe annet.

Det kan dermed se ut til at det er søt belønning som gjelder.

Forskerne mener folk kan kontrollere suget etter søtsaker ved å distrahere seg selv under trening, og oppfordrer alle til å høre på musikk, se en film eller snakke i telefonen mens de trener.

Det gjelder å ha det gøy når du trener, skriver de, og mener å finne støtte for det i studien sin.

Forskerne spurte deltakerne etter øvelsen hvordan humøret var. Men det var ikke veldig mye bedre hos dem som hadde fått vite at de gikk tur i stedet for å trene.

På en skala fra én til ni svarte de som hadde tenkt trening at humøret lå litt over sju, mens de andre svarte litt under åtte. De som bare hadde gått tur, likte også øvelsen litt bedre enn de som trodde de hadde trent.

Spesiell gruppe

Studien tok bare for seg en liten gruppe administrativt ansatte ved et universitet i USA. Det vil si at den ikke nødvendigvis kan si noe om folk flest. Studien sier heller ikke noe om hva slags forhold deltakerne hadde til mat i forkant.

De to eksperimentene tok for seg henholdsvis 56 og 46 ansatte med gjennomsnittsalder midt i 40-årene, stort sett kvinner. I den ene studien hadde under halvparten normal kroppsmasseindeks, i den andre sju av ti.

Ifølge forskerne selv er de ganske alene om å undersøke sammenhengen mellom oppfatningen av fysisk aktivitet og matinntak.

Annen forskning gir helt andre forklaringer på hvorfor det er vanskelig å gå ned i vekt, tross trening.

Referanse:

Werle, C., m.fl.: Is it fun or exercise? The framing of physical activity biases subsequent snacking. Marketing Letters, mai 2014.