Annonse

Skipet som ikke duver i bølgene

Dette skipet gjør det enklere å sette sjøbein. Årsaken er at skroget har innebyggede tanker med motbølger og en unik form.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Skipskonseptet er blitt grundig testet i forsøksbasseng. (Foto: Sintef/Marintek)

Skipet skal være hjem for personell som jobber med offshore installasjoner, og skipet er laget for å gi mest mulig komfort når det ligger oppkoblet mot offshoreinstallasjonene.

– Dette skipet vil bli et alternativ til halvt nedsenkbare plattformer, som i stor grad benyttes i dag, forteller forsker Sverre Anders Alterskjær i Sintef-selskapet Marintek.

Skipskonseptet bygges på oppdrag fra Østensjø rederi og er tegnet av Salt skipsdesign på Stord.

– Målet med dette skipet er å lage en mer mobil hotellenhet som kan leases av oljeselskaper som opererer flere steder i verden. Oppgaven vår har vært å gi skipet egenskaper som gjør det ekstra behagelig å bo til sjøs, noe som er et viktig konkurransefortrinn for rederen, forklarer Alterskjær.

U-tanker

Teknologien som gjør at skroget ruller mindre kalles rulledempning og oppnås ved hjelp av tanker som er integrert i bunn og sider av skroget. Disse kalles u-tanker fordi de er formet som en u.

– Disse fylles med vann som settes i bevegelse i motfase av bølgene på utsida, forklarer Alterskjær.

Tankene er utstyrt med lufteventiler i toppen, noe som kontrollerer vannbevegelsen i tanken. Åpningen av ventilene kan justeres etter hvordan skipet er lastet og hvilke bølger det utsettes for. Resultatet blir mindre rullebevegelser og dermed økt komfort om bord.

Utfordringen til forskerne var å måle hva som var den optimale ventilåpningen i toppen av u-tankene, og vannivået i tankene for dette skipsdesignet, men også å måle skipets bevegelser under transportetappene.

Dynamisk posisjonering

I tillegg til det spesielle skrogdesignet, er skipet utstyret med seks såkalte azimuth thrustere; propelldrev som kan styres i ulike retninger og som brukes til å holde skipet på samme sted når det er i hotellmodus.

Disse motvirker ytre krefter fra bølger, strøm og vind, men brukes også til framdrift. I hotellmodus vil retning og turtall på hvert av propelldrevene styres av et kontrollsystem som får kontinuerlig informasjon fra blant annet posisjonsmålinger (GPS).

(Foto: Sintef/Marintek)

– Vi har også utført en rekke tester av systemet gjennom å gjenskape bølger, vind og strøm av ulik styrke i havlaboratoriet. Under modellforsøkene ble kontrollsystemet koblet opp mot fysiske modell og målesystemer. Det gjorde at vi kunne kontrollere modellen på samme måte som om båten var bygget i fullskala.

Innovativt skrogdesign

– De omfattende testene har også avdekket at designet fungerer optimalt, og at skipet har de egenskapene som er nødvendig under slike operasjoner, forteller skipsdesigner Johannes Eldøy i Salt.

Eldøy står bak utformingen av skipet, som er helt og holdent konsentrert rundt landgangen, som er festet til baugen.

– Det viktigste har vært å gjøre oppkoblingen mellom offshore-installasjonen og landgangen, som måler hele 55 meter, mer effektiv og sikker.

– Dette er et kritisk punkt i forhold til båtens bevegelser. Den må gå minst mulig opp og ned i bølgene, og samtidig holde posisjonen, forklarer designeren.

Utfordringen er blant annet løst med å gi skipet den spesielle skrogfasongen, som gjør at den ser tilnærmet lik ut i både hekk og baug. Uansett fra hvilken retning bølgene kommer fra må de gi båten minst mulig bevegelse.

Skipet bygges av Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea.

Powered by Labrador CMS