En notis fra NTNU - les mer.
Det kan bli dramatisk om det oppstår brann på en ferge. Dette prosjektet skal forbedre sikkerheten på maritim transport på flere måter.
(Illustrasjon: Janter. Hentet fra Wikiepedia cc by-sa 3.0)
Stor satsing for å øke brannsikkerhet til sjøs
NTNU skal delta i et europeisk samarbeid for å forbedre brannsikkerheten på ferger.
Brannsikkerheten på ferger må bli bedre. NTNU Samfunnsforskning og NTNUs Institutt for design deltar i det nylig sjøsatte båtbrannprosjektet LASH FIRE, et internasjonalt samarbeid om brannsikkerhet til sjøs.
Bakgrunnen for den store satsningen er at ferger har vært utsatt for mange branner i de siste årene.
I Norge husker vi kanskje særlig hurtigrutebrannen i 2011, da to liv gikk tapt om bord i MS Nordlys. Det vekker internasjonal bekymring at denne skipstypen ser ut til å ha for dårlige systemer for å hindre og håndtere brann.
EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horizon 2020 har bevilget 12 millioner euro, som over fire år skal finansiere båtbrannprosjektet LASH FIRE (Legislative Assessment for Safety Hazards of Fire and Innovations in Ro-Ro ship Environment).
27 europeiske forsknings- og industripartnere skal samarbeide om å tilpasse og ta i bruk ny teknologi, ny design og nye arbeidsprosesser, og det skal skje på en måte som gjør at nye de løsningene bidrar i retning av en mer bærekraftig maritim transportsektor.
Prosjektet er inndelt i 11 forskningsområder, eller såkalte arbeidspakker, og NTNU Samfunnsforskning er involvert i to av disse. Forsker Torgeir Kolstø Haavik leder arbeidspakken som ser på skipets iboende sikkerhetssystemer.
– En av de sentrale oppgavene blir å utvikle et brukerorientert design av alarmpaneler. Målet er at alarmpanelene, med alle sine skjermer og varsellamper, utformes slik at det er lettere å få oversikt og lettere å oppfatte hva alarmen faktisk varsler om, forklarer han.
Les mer om forskningsprosjektet på gemini.no