Trafikkens internett

Biler som kommuniserer med hverandre og omgivelsene sine, vil minske sjansen for ulykker, spare energi og gjøre kjøreopplevelsen hyggeligere for alle.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Trafikken vil flyte bedre når biler og trafikklys kan kommunisere med hverandre. (Foto: Shutterstock)

Mulighetene blir mange når kjøretøy og infrastruktur på veiene kommer online og kommuniserer med hverandre. Det virker kanskje som en futuristisk verden, men arbeidet med å få trafikken på nett er allerede godt i gang.

– Det er utviklet en rekke applikasjoner for bil-til-bil- og bil-til-veikant-kommunikasjon, og flere kommer, forklarer Runar Søråsen i norske Q-Free, et teknologiselskap innen systemer for veiprising.

Søråsen er leder for forskningsprosjektet SUAVE som jobber med teknologien bak «trafikkens internett».

Informasjonsflyt på veien

Når bilen din er koblet opp til trafikkens internett vil du kunne motta informasjon om alt som skjer rundt deg. Hvor mange andre biler som er på veien, hvilken vei som er raskest med tanke på trafikken og hvor fort du skal kjøre for å nå neste grønne lys er bare noen få av eksemplene, forteller han.

Teknologien er basert på WLAN som brukes i datamaskiner, men er spesialtilpasset biler med høy hastighet og rask forflyttelse. Bilene vil i stor grad bruke hverandre som rutere, som i et ad-hoc-nettverk.

Noen applikasjoner vil nok følge med en ny bil, men de fleste må nok brukeren laste ned og betale for selv, forklarer Søråsen.

En mengde aktører vil kommunisere med hverandre i fremtidens trafikkbilde. (Illustrasjon: SUAVE)

– Applikasjonene går fra å være veldig enkle, som å sende informasjon om bruk av bremselys bakover i en kø, - til «Ghost Rider» som sier i fra til deg og andre biler hvis du er så uheldig å komme i feil kjørebane.

– Hvis veibanen er ødelagt et sted, eller det er vanskelige kjøreforhold på grunn av været, vil bilenes innebygde sensorer registrere dette og automatisk kommunisere dette til hverandre og veieier så han kan løse problemet raskt.

– Det er viktig at dette foregår automatisk, så brukeren ikke trenger foreta seg noe, men kan fokusere på å kjøre bil, sier han.

Lenker:

Forskningsrådets program Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT (VERDIKT) og Forskningen på trafikk i SUAVE-prosjektet   

Powered by Labrador CMS