Overvåker bakterier i mat

Bakteriene skal ikke føle seg for trygge de neste årene når Matforsk sin universelle bakteriedatabase er på plass. Da kan næringsmiddelindustrien i løpet av få timer få vite hva slags bakterier som ligger på lur i maten, og ta de nødvendige forholdsregler.

Knut Rudi og Monika Zimonja er hjernene bak den nye universelle bakteriebasen. Her skal all den genetisk informasjonen om bakterier lagres, slik at den ikke går tapt.

Formålet med bakteriebasen er å gi næringsmiddelindustrien et system for å kunne vite hva slags bakterier som finnes i maten, og for eksempel finne årsaken til at en råvare eller et sammensatt næringsmiddel blir dårlig.

Bruker historikk

Rudi har også utarbeidet raske DNA-tester på bakterier som tar fem til seks timer, og som foregår i lukkede rørsystem.

- Testene er ment som et verktøy for forskningen, men skal også kommersialiseres på sikt, forteller Rudi.

Sammen med den universelle bakteribasen er dette alt næringsmiddelindustrien trenger for å overvåke bakteriene.

- Sett at du lager et næringsmiddel av flere råvarer. Du får råvarer fra ti leverandører. Så viser det seg at det blir et problem med det endelige produktet, og du vil finne ut av hvilken leverandør som leverte deg råvaren med den eller de uønskede bakteriene.

- Har du identifisert bakteriene i alle råvarene, kan du nå gå tilbake i historikken og finne problemleverandøren, sier Rudi.

Stor interesse

"Knut Rudi."

- Næringsmiddelindustrien er veldig gira på dette prosjektet, sier Rudi.

Prosjektet som DNA-hurtigtestene og bakteriebasen er et ledd av, lyder det klingende navnet “DNA-analyser for trygg og sunn mat”, og Rudi er prosjektleder mens Zimonja jobber under Rudi sin veiledning.

I dag finnes det en bakteriebase, men den er hierarkisk oppbygd og dermed vanskelig å bruke fordi bakterier ikke passer inn i denne strukturen.

Årsaken er at bakterier ikke reproduserer ved sex, men ved deling, så et koordinatsystem er en mer hensiktsmessig struktur for å lagre den enorme mengden genetisk informasjon som hoper seg opp om bakteriene, og som ikke er systematisert ennå.

- Bakteriebasen med hurtigtestene er en form for beredskap for industrien som kan sikre forbrukerne sunn og trygg mat i butikkene, sier Rudi.

Artikkelen er publisert i FUGEs nyhetsbrev nr. 1 2006.

Matforsk sin hjemmeside