Natur er ikke nok
Reiselivsdirektør etterlyser mer forskning på turismen i Norge.
Opplevelser i nord
Opplevelser i nord er Norges største reiselivsprosjekt på, med og for reiselivet.
Prosjekt på 50 millioner kroner. Forskningsrådet står for 35 av disse gjennom Forskningsløft i nord.
45 forskere involvert.
Prosjektet varer i fem år til september 2014. Forskningsrådet har signalisert tre års forlengelse.
I forrige uke oppsummerte Opplevelser i nord forskningsfunn så langt og diskuterte forskningsbehov framover på en konferanse i Bodø.
- Mens vi sover i timen og skryter av naturen vår, melder julenissen flytting til Finland.
Det sa Hilde Charlotte Solheim, direktør i Virke Reiseliv Norge, på en forskningskonferanse om reiseliv i Bodø.
Forskningsbehovene i næringen er mange, mener Solheim.
- Norge er kaldt, dyrt og langt borte. Da holder det ikke at vi har fin natur. Det har alle. Vi må ha søkelys på hvor vi kan tjene penger. I 120 år har vi fortalt verden at vi har natur, men vi må guide folk inn til opplevelsen, understreker Solheim.
Politikk
Hun etterlyser mer forskning, tettere samarbeid med reiselivsnæringa og ikke minst at Handels- og næringsdepartementet tar forskningsresultater på alvor.
- Det er et brudd mellom gode forskningsfunn og analyser og politikkutformingen. Reiselivet er stebarn i Handels- og næringsdepartementet.
- Det burde heller ligget under Kommunal- og regionaldepartementet, mener Solheim som etterlyser et nasjonalt ansvar for kompetansebygging og sertifisering i reiselivsbransjen.
Når ikke opp
Solheim mener næringen skriker etter mer forskning for å kunne hevde seg blant konkurrerende land. Mange land er langt flinkere enn Norge til å skreddersy opplevelser for den enkelte turist.
Forskerne i prosjektet Opplevelser i Nord har sett på hvem som besøker Nord-Norge og hvordan de opplever det, organisering og samarbeid i næringa, markedsføring, entreprenørskap og ekstraordinære opplevelser som safarier og ekstremsport.
Men hva som er ekstremt varierer. Som professor Nina Prebensen ved Universitetet i Tromsø, sier det:
- For noen kan bålkaffe eller det å ta fjellheisen i Tromsø, være ekstremt nok.
Spisset satsing
Det er behov for å få mer kunnskap om hvordan konkurrentene opererer. Canada er kommet langt i å skreddersy turistopplevelser til den enkelte kunde. Island har tre-fire ganger mer turisme enn Norge.
Hilde Charlotte Solheim mener næringa må endre søkelys fra den gamle volumturismen.
- Vi anbefaler en spisset turistsatsing. Markedet vil ha aktiviteter, kunst og kultur. Operatørene etterspør flere unike opplevelser og tilbydere, men får ikke tak i dem.
Hun oppfordrer forskerne til å analysere reiselivets utfordringer, særlig med tanke på kommersialisering, prising og samhandling mellom reiselivsaktørene.
- Nord-Norge har ressursgrunnlaget, men må sette produktene sammen på en god måte, møte kundene og prise seg riktig.