Tilgang til genressurser lovreguleres

Forslaget til ny Naturmangfoldlov har et eget kapittel om genetisk materiale. - Gledelig at vi nå får en lov som regulerer tilgangen til genetisk materiale, mener Genressurssenterets leder Tore Skrøppa.

Genotyper av humle er samlet inn fra hager, gårder og kulturlandskap og bevart i feltgenbank. Kloner av humle undersøkes i flere næringsutviklingsprosjekter. (Foto: Åsmund Asdal)

Den nye loven, som etter planen skal vedtas innen sommeren, slår fast at genetisk materiale fra naturen er en felles ressurs som tilhører fellesskapet og skal forvaltes av staten.

Videre skal bruken av dette materialet være til mest mulig gagn for miljø og mennesker, både nasjonalt og internasjonalt.

Tilrettelegger for bruk

- Norge og Norden har, i motsetning til mange andre land, hatt en liberal holdning til bruk av våre genressurser og internasjonalt vært en pådriver for at genressursene skal kunne brukes relativt fritt, sier Skrøppa.

- Denne loven slår fast at det fortsatt skal være slik.

Samtidig legges det inn bestemmelser om at ingen skal kunne sikre seg eksklusive rettigheter til naturlig forekommende genetisk materiale.

- Dette er spesielt viktig fordi sterke kommersielle interesser presser på for å ta patent på gener. Dette er en svært uheldig utvikling som denne loven kan bidra til å hindre, mener Skrøppa.

Hjemler egne forskrifter

Lovutkastet legger også opp til at det kan utarbeides egne forskrifter på flere områder. Det gjelder blant annet at man kan kreve søknad og tillatelse for å hente genmateriale fra naturen når formålet er å utnytte genressursene.

Et slikt krav om tillatelse vil imidlertid ikke gjelde det arbeidet som Genressurssenteret og andre offentlige institusjoner gjør for å etablere plantesamlinger og feltgenbanker, og heller ikke når formålet er å drive videre foredling i jord- eller skogbruk.

Samlinger av ulike planteslag

"Genressurssenterets leder Tore Skrøppa."

Genressurssenteret har allerede, i samarbeid med ulike typer institusjoner, bortimot 30 samlinger av ulike planteslag og arbeider fortsatt med innsamling av genotyper av viktige planteslag.

Dette er både gamle sorter av kulturplanter eller genotyper av trær eller planter fra natur eller kulturlandskap.

- Imidlertid slår lovutkastet fast at Genressurssenteret, som forvalter av samlingene, skal holde regnskap med hva som gis ut av materiale fra samlingene. Dette er i tråd med den Internasjonale plantetraktaten, som Norge allerede har sluttet seg til, sier Tore Skrøppa.

- Naturmangfoldloven slår for øvrig fast at materialet i samlingene skal forvaltes i henhold til Plantetraktaten, noe vi allerede er i gang med å tilrettelegge for, sier han.

Loven åpner også for at det kan lages en forskrift om bruk av materialet, for eksempel for å ivareta interessene til grunneiere, urfolk og lokalbefolkning, noe som er uttalt i lovkapittelets formål.