- Større aktivitet enn jeg trodde

- Jeg trodde ikke at prosjektet var så stort! Boktrykker og lokalhistoriker Åge Fylling fra Ålesund har nettopp tatt seg ned fra det stupbratte fjellet Åkneset.

Gjennom tåkedottene i det ustabile fjellpartiet er vi blitt løftet opp på taket til øvre bunker i et helikopter fra Airlift i Førde. Pilot Morten Maske fra Trondheim kjenner terrenget godt etter to års flyginger for Åknes-Tafjord-prosjektet.

Åknesremna

Åtte nye betongstøpte landingsplattformer gjør det mye enklere enn før å løfte inn folk og utstyr i de steile fjellsidene. Øvre bunker, eller Ørneredet, ligger på nesten 1000 meter og inneholder strømaggregat, soveplasser, mat og primus.

Bare noen titall meter under oss starter den beryktede Åknesremna, den 600 meter lange sprekken som utvider seg med flere centimeter i året og som truer med å løse ut flere titall millioner kubikkmeter med stein.

Overvåking

Forsker Lars Harald Blikra ved Norges geologiske undersøkelse (NGU) og fylkesgeolog Einar Anda guider Åge Fylling langs den brede fjellsprekken. I hele den ustabile fjellsiden pågår det fortsatt en omfattende geologisk kartlegging. I tillegg er en del av overvåkingsutstyret i ferd med å komme på plass.

- Det er stor aktivitet her. Ikke i mine villeste fantasier har jeg trodd at prosjektet var så stort. Så mye folk, instrumenter og virksomhet. Det er fantastisk, sier Åge Fylling.

Mer kunnskap

Fra 900 meter tar vi oss sakte og forsiktig ned det bratte, glatte og uveisomme terrenget mot fjorden. Forskerne peker ut nye steder hvor det skal monteres reflektorer for laser, GPS-punkter for satellittovervåking og hvor det er nødvendig med flere undersøkelser av fjellet.

Tilbake på kaia i Stranda er Åge Fylling svært godt fornøyd:

- Jeg er glad jeg fikk sett dette. Jeg treffer mye folk både på arbeid og i fritida. Alle er svært opptatt av Åknes-Tafjord-prosjektet. Nå har jeg mye mer kunnskap om hva som skjer her av kartlegging og overvåking, sier Fylling.