Sjasmin som valium

Duften fra blomstrende sjasmin kan berolige, lindre angst og gjøre deg søvnig, omtrent som valium, ifølge tyske forskere.

"Sjasmin er en populær hageplante i litt sydligere strøk. Forskning viser nå at den behagelige duften fra planten kan brukes som beroligende middel. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"

Det er forskere fra Heinrich Heine University og Ruhr University som har kommet frem til det noe overraskende resultatet, og nå har de tatt patent på oppdagelsen.

Studien er publisert i det siste nummeret av Journal of Biological Chemistry.

Forsterker signaler i hjernen

Forskerne konkluderer med at duftene som kalles Vertacetal-coeur og den kjemiske sammensetningen PI24513, som finnes i sjasminduft, har de samme molekylære mekanismene og er minst like sterke som vanlige barbiturater, benzodiazepiner og propofol.

Barbiturater var det vanligste legemiddelet mot angst, søvnproblemer og epilepsi før benzodiazepiner, som valium, flunipam og rohypnol, kom på sekstitallet.

Propofol brukes som regel som innsovningsmiddel ved start av anestesi ved operasjoner.

Alle disse legemidlene virker via reseptorer på nerveceller i hjernen, og forsterker og etterligner effekten av signalstoffet som kalles GABA (gamma-amino smørsyre).

Ifølge forskerne er det et problem at medikamentene må gis i ganske store doser før de begynner å forsterke GABA-effekten.

Legemidler som dette er ikke bare sterkt vanedannende, men kan også gi bivirkninger som depresjon, svimmelhet og slitne muskler.

- Vitenskapelig basis for aromaterapi

Studien ble gjennomført på mus, og boksen musene satt i ble fylt av velduftene sjasminlukt. Når konsentrasjonen nådde et visst punkt, ble musene plutselig svært rolige og satt helt stille i hjørnet av boksen.

Deretter målte forskerne nervecellene som styrer døgnrytmen i musehjernen og fant at sjasminduften gir samme effekt som vanlige angstdempende og beroligende legemidler.

- Vi har funnet en ny klasse GABA-reseptor-modulator som kan gis gjennom luften man puster i, sier studiens hovedforfatter, professor Hanns Hatt, i en pressemelding.

- Resultatet kan også ses på som en vitenskapelig basis for aromaterapi, avslutter han.

Olga A. Sergeeva mfl: Fragrant dioxane derivatives identify β1 subunit-containing GABA(A) receptors, J. Biol. Chem, mai 2010.