Bøker: Snipp snapp snute

Heidi Dahlsveen er i perioder nesten fanatisk muntlig. Hun må huske alt, fordi det tar for lang tid å skrive det ned. Nylig debuterte hun med en innføringsbok i muntlig fortellerkunst.

Publisert
Innføringsbok i muntlig fortellerkunst
Innføringsbok i muntlig fortellerkunst

Etter tolv år som forteller og høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo har Heidi Dahlsveen lært seg noen teknikker. Samtidig mener hun at husker hun det ikke, er det ikke verdt å huske.

Å skrive krever en ny strategi i forhold til det muntlige. Dahlsveen skrev i tre år før hun turte å levere manuset til innføringsboka. Samtidig skrev hun også blogg. 

- Da måtte jeg skjerpe meg fordi jeg skrev offentlig, og det var en god trening for boka, sier Dahlsveen. 

Stolt og lettet

Når hun sto med sin første bok i hendene, var det med en blanding av både lettelse, stolthet og frykt.

- Det fantes ingen bok som dekket det jeg trengte i undervisningen, sier Dahlsveen, som forklaring på hvorfor hun skrev boka.

– Innføringsboka er både teoretisk og praktisk rettet.

Leserne regner hun med er studenter i drama/teater og muntlig fortellerkunst.

- Boka tar utgangspunkt i undervisningen, og de erfaringer studentene gir meg i sine forsøk på å forstå. Da jeg begynte å skrive, var det som en del av mitt FoU-arbeid, sier Dahlsveen.

Dahlsveen holder også kurs i fortellerteknikk, og hun reiser landet rundt som forteller.

Nå turnerer hun med historien Belle Gunnes, som handler om en enkel jente fra Selbu som ble massemorder i USA.

I en time og tjue minutter er Dahlsveen på scenen uten sufflør, bare støttet av en musiker.

Pugger ikke

- Jeg pugger ikke. Jeg husker strukturer og improviserer til det sitter. Husketeknikkene er fra antikken. Jeg skaper dramatiske bilder.

Forfatter, forteller og høgskolelektor Heidi Dahlsveen
Forfatter, forteller og høgskolelektor Heidi Dahlsveen

- I starten av en forestillingsturne kan det nok hende at det blir litt ulikt, før det legger seg fast. Det jeg opplever som kunstner, kan jeg dessuten bruke direkte inn i undervisningen.

- Du kan skape historier ved hjelp av fire elementer: Problemer som skaper spenning, en hovedperson, et sted og hindringer.

Blir personlige

Ønske blant folk om å være unike, viser seg også i fortellertradisjonen i dag. Fra det tradisjonelle materiale med eventyr, myter og sagn, vrir fortellerne seg mer over til sin egen person som hovedperson.

- Jeg ser at det blir mer personlige fortellinger. Folk vil blant annet fortelle om egne opplevelser.

- Når det gjelder studentene, ser vi at det er flere og flere som i eksamenssituasjonen bruker en jeg-fortelling, i stedet for mer tradisjonelle fortellinger.

Bokdetaljer:

Heidi Dahlsveen
Innføringsbok i muntlig fortellerkunst
2008
ISBN: 9788215013039
Universitetsforlaget

Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Oslo - Les mer