Støtte fra Forskningsrådets program Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA) og Innovasjon Norge, samt refusjon gjennom SkatteFUNN-ordningen
Nominert til Forskningsrådets innovasjonspris for 2010
Både Spania og Nederland ble ilagt bøter for røft spill etter finalen i fotball-VM i sommer. Som TV-tittere fikk vi se den brutale affæren på nært hold.
Men i stedet for vuvuzelaer og supporterrop skulle nok mange gjerne hørt hva spillerne sa under den voldsomme kampen. Antakelig er dette teknisk mulig i neste VM.
Vibeke Jahr og Morgan Kjølerbakken er to sportsinteresserte fysikere som vil tilføre TV-opplevelsen en ny dimensjon.
Gjennom å ta sonarteknologi opp av vannet og bruke den i luft – og samtidig kombinere den med avansert programvare – har de utviklet en ekstremt retningsstyrt mikrofon som gjør at TV-produsenter kan zoome i lyd på samme måte som de zoomer i bilder.
Mikrofonen gjør det altså mulig å høre en situasjon på for eksempel en fotballbane synkronisert med TV-kameraets bilde.
– Da vi fikk ideen, undersøkte vi om det var interesse for et slikt produkt. TV2 var veldig interessert og ville være med på utviklingen av produktet, forteller Vibeke Jahr, som er daglig leder i Squarehead, bedriften hun startet sammen med Kjølerbakken og investorselskapet Nunatak i 2004.
Dårlig timing – nye muligheter
Men da systemet begynte å nærme seg lanseringsklart, traff finanskrisen mediebransjen med et brak.
– Vi var veldig uheldige med timingen. Det er nesten umulig å selge inn et tilleggsprodukt til en kriserammet bransje, sier Jahr.
Heldigvis så gründerne andre bruksområder for teknologien sin. Mikrofonsystemet egner seg nemlig meget godt til avvikling av konferanser og videokonferanser.
Mikrofonen plukker selv opp hvor lyden kommer fra, og zoomer inn på den som snakker. Hvis en innleder vandrer rundt og kommuniserer med salen, følger mikrofonen bevegelsene.
Dersom en tilhører skal stille et spørsmål, plukker mikrofonen automatisk opp lyden fra denne.
Men den opprinnelige ideen er ikke lagt på hylla:
– Vi har fortsatt tro på broadcast-produktet og fortsetter utviklingen av dette systemet. Vi har testet det på blant annet ishockey, og det var utrolig å høre spillerne barke sammen og gi hverandre beskjeder.
– Vi fikk oppleve stemningen på banen på en helt ny måte, forteller Jahr.