Fastfood-markedet domineres av pølser, hamburgere og boller. Bransjen svarer selv at årsakene er at det er lett å tilberede, og raskt å servere. Men mye tyder på at trenden er i ferd med å snu.
Prosjektet har som mål å imøtekomme ungdommers ønsker om å spise sunnere. Matbedrifter og forskere går sammen om å finne sunnere hurtigmat-alternativer for ungdom. Prosjektet skal ende opp med å finne frem til nye produkter eller konsepter. SIFO og Nofima Mat er de to norske forskningsintitutter som deltar i prosjektet.
SIFO og Nofima Mat er de to norske partnerne i prosjektet “Nordic YoungHealth”, som har som mål å øke tilbudet av sunnere mat for ungdom.
Da er fastfood-markedet et riktig sted å sjekke ut nærmere.
Forskerne har sett på hvilke muligheter som ligger til rette for å få flere sunne måltider inn i fastfood-markedet.
SIFO har besøkt skoleklasser, og gjennomført kvantitative undersøkelser, intervjuer og observasjoner.
Målet var å finne ut om ungdom har mulighet til å gjøre valg, og om det er mulig å gjøre sunnere matvalg når man er på veien eller i farta. De har vært på bensinstasjoner, kaféer og kiosker langs motorveier.
Flere årsaker
Bransjen selv oppgir flere årsaker til at usunne alternativer er mange. Pølser, hamburgere og boller kan holdes varme over lengre tid, uten at de blir ødelagt. Samtidig krever det lite kunnskap hos de ansatte, og det medfører lite avfall.
Dessuten er de lette å spise i farta, de kan holdes i en hånd, når den andre er opptatt på rattet. Fett- og sukkerprodukter har dessuten lav pris.
Alternativet – frukt og grønnsaker – er vanskeligere for personalet å håndtere. Det er viktig at frukten er fersk og ser delikate ut. Bananer med brune flekker kjøper ingen.
Dette medfører mer avfall og krever mer kunnskap om hygiene når det gjelder oppbevaring og tilbereding.
Lite fleksible menyer
Flere hurtigmatkjeders policy er å tilby så mange hamburgermenyer som mulig. Derfor finnes det en rekke hamburgermenyer å velge mellom.
Standard menyvalg på bensinstasjoner er ofte hamburger og brus, calzone eller pizzastykke og brus, baguetter av lyst brød og brus eller vann.
Det er også en voldsom eksponering av ulike pølsemenyer på bensinstasjoner og kiosker, med valg som krydderpølser, ostepølser, chilipølser.
Menyordningen er lite fleksibel, forbrukeren gis ikke anledning for å sette sammen egne menyer.
Fleksibilitet er en måte å legge opp til mer helseriktige valg. Trenden viser at flere fastfood-steder legger opp til mer valgfrihet fremfor faste menyer.
Boller er big business
Annonse
Bollene ferdigstekes på bensinstasjonen for å få deilig lukt. De frister kunder som skal innom for å kjøpe en kaffe.
De store kjeden gir bonus til ansatte og har interne konkurranser, der de som selger flest boller får påskjønnelse.
Noe tilsvarende burde være mulig å få til på frukt, grønnsaker eller fiskeprodukter, konkluderer SIFO med i sin rapport.
Mot sunnere tider?
Forskerne er optimistiske på vegne av norsk ungdom, for mye tyder på at trenden er i ferd med å snu.
Sunnere produkter som wraps har fått fotfeste. Frukt og grønnsaker er på vei inn, selv om det er en utfordring å beholde ferske varer.
Matpakken har fortsatt et solid fotfeste i det norske markedet, og i denne kategorien ser vi sunnere alternativer. Sukkerfrie fristelser, som pastiller og tyggegummi får også mer synlig plassering enn de har gjort tidligere.