Om seks år skal omsetningen av økologiske varer være på 15 prosent. Det er et tøft mål, og fagfolk gir nå praktisk hjelp til kommuner, skoler og barnehager.
52 kommuner deltar i et prosjekt med mål om å øke bruken av økologisk mat.
Disse – og andre interesserte – får hjelp gjennom prosjektet KjøkkenØkologi. Mange av kommunene som deltar har ekstra fokus på skoler og barnehager.
Hjelpen gjennom KjøkkenØkologi består i å veilede og bistå storhusholdninger i bruk av økologisk mat. Viktige spørsmål er knyttet til blant annet anskaffelse av økologiske varer, samspill med lokalt næringsliv, sertifisering og utvikling av økologiske menyer.
Ullandhaug gård, Bioforsk og Nofima Mat samarbeider om prosjektet. Partene betjener en tredjedel av kommunene hver. Ullandhaug gård har prosjektledelsen.
Utvikler menyer
I mai hadde vi med oss ansatte i skoler og barnehager i fem kommuner i Østfold og Akershus til inspirasjonskurs hos Kulinarisk Akademi i Oslo. Der fikk de være med på å utvikle enkle og sunne menyer.
– Det er viktig å tilpasse ambisjonene etter hvordan den reelle hverdagen i en barnehage er. Deltakerne fikk mange gode tips som letter arbeidsdagen og samtidig gir det lille ekstra, sier Sveinung Grimsby, som er Nofima Mats representant i prosjektet.
- Ta for eksempel brødbaking. Skal de bake økologisk brød selv er det tidkrevende og vanskelig å matche prisen i lavprisbutikken på hjørnet. Mange barnehager og skoler ender opp med å kjøpe kneipp til 4,90 i nærbutikken.
- Tipset om baking med kaldt vann og lengre hevingstid, og frysing av deiger ga mange av deltakerne inspirasjon, sier Grimsby.
Økologi på anbud
Fastsetting av realistiske mål, kalkulering, kontraktsinngåelser og sertifisering er også områder storkjøkken kan få hjelp til.
Det er viktig å sette seg realistiske mål om hvilke varegrupper kommunene skal begynne med. De må orientere seg om hva de har tilgang på, hvilke leveringavtaler de kan få og egne lagringsforhold.
– En av utfordringene er å få inn økologi i kommunenes anbudsrunder. Dersom ikke innkjøpsansvarlige i kommunen spiller på lag, hjelper det lite med entusiastiske prosjektledere i barnehagen. Flere personer i kommunen må involveres dersom kommunene skal lykkes, sier Grimsby.
Et godt stykke til mål
1 prosent av omsetning av mat i Norge er økologisk i dag. Det er kategoriene meieriprodukter, kornprodukter og grønnsaker som selger mest økologisk. Det omsettes for 1 milliard kroner i økologiske matvarer.
Til sammenligning omsetter danskene for 6 og svenskene for 3 milliarder kroner.
– Det er opplagt at her må det legges inn ressurser for å nå målet om 15 prosent innen seks år, sier Sveinung Grimsby.
Annonse
Prosjektet KjøkkenØkologi finansieres av Statens landbruksforvaltning, og vil vare ut 2011.