Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nofima - les mer.
Solveig Nersten og Paula Varela-Tomasco med plantebaserte produkter.
(Foto: Wenche Aale Hægermark)
Den beste vegetarburgeren ligner ikke på kjøtt
Det hevder forskere og profesjonelle smaksdommere. Nå skal de finne ut hvordan vegetarmaten smaker og hva forbrukerne liker best.
Vegetarburgeren smaker ikke akkurat som
storfeburgeren. Soyadrikk smaker ikke det samme som kumelk.
Bør
vegetarproduktene smake mest mulig likt for at flere skal velge dem? Ikke
nødvendigvis.
Profesjonelle smaksdommere
– Det er ikke alltid de som ligger
tettest opp til kjøtt som blir best likt, sier Paula Varela-Tomasco.
Hun er forsker ved Nofima. Der leder hun arbeidet med å kartlegge
vegetarproduktene.
De profesjonelle smaksdommere på matforskningsinstituttet arbeider i det som heter sensorikkpanelet.
Begrepet sensorisk handler om inntrykk og informasjon som hjernen får gjennom sansene. Hos disse ekspertene handler sensorikk om mat.
De beskriver ikke bare hvordan maten smaker, men også hvordan den
oppleves i munnen.
– Det sensoriske panelet vårt vurderer
de forskjellige produktene sammenlignet med tilsvarende produkter med kjøtt
eller melk. For burgerne har vi også gått videre med forbrukertesting og sett
på næringsinnhold. I fremtiden skal vi gjøre det samme med andre
kategorier, sier Varela-Tomasco.
På den måten kan forskerne finne ut
akkurat hvordan et vegetarprodukt er forskjellig fra det tilsvarende kjøtt-
eller melkeproduktet.
I tillegg til burgere har de så langt testet pølser,
farseprodukter, kyllingerstattere og plantebaserte drikker som er ment å
erstatte melk.
Venter seg en smak
– Målet er å se på forskjellen i smak.
Den forskjellen er en av hovedgrunnene til at forbrukere avviser
vegetarprodukter. De venter seg en smak og en konsistens som de ikke får, sier
hun.
Likevel viser det seg at de produktene
som ligner mest på kjøtt, ikke er de produktene som folk liker best. Nofima har
også latt forbrukerne prøvesmake.
– Den best likte burgeren ligger langt
unna kjøttproduktene. Den baserer seg på grønnsaker, er panert og ligger langt
unna en storfeburger, forteller prosjektleder og sensoriker Solveig Nersten.
– Profilen er fullstendig forskjellig.
Den prøver ikke å imitere kjøtt. Den kan bli brukt til det samme, men smaker
ikke likt. Kanskje den ser mer naturlig ut for forbrukeren. Det er dette vi
prøver å forstå, sier Paula Varela-Tomasco.
Enkelt og fort
Hun forteller om vegetarprodukter inneholder en lang liste med ingredienser og tilsetningsstoffer.
– Denne jakten
etter å imitere dyrebaserte produkter er ikke nødvendigvis den eneste måten å
få folk til å spise mindre kjøtt på, mener hun.
– Det som er viktig for mange norske
forbrukere, er at det er enkelt. Det skal gå fort, og de skal bruke de nye
produktene på samme måte som de alltid har brukt de produktene de er vant til,
forklarer Varela-Tomasco.
Det vil si at om du skal lage en
kjøttkakemiddag eller en pølsemiddag i vegetarutgave, så vil du ikke ha bryet
med å lage nye oppskrifter. Du vil bruke vegetarkakene eller vegetarpølsene
akkurat som du har brukt kjøttkakene eller kjøttpølsene.
Kartlegger smakene
Varela-Tomasco og Nersten kan nå vise
bransjen nøyaktig hvilke egenskaper de forskjellige produktene har og hvordan
forbrukerne opplever dem.
– Vi kartlegger forskjellene mellom
forskjellig plantebasert mat og drikke og produktene som de prøver å imitere.
Tidligere forskning viser at smak og tekstur er hovedhindringene for at flere
skal spise og drikke disse produktene, sier Varela-Tomasco.
I prosjektet VOM – Virkemidler for
omstilling av matsystemet samarbeider Nofima-forskerne med flere partnere
for å prøve å få folk til å spise mer plantebasert, basert på norske råvarer.
– Vi fokuserer på sensorikken, mens
andre partnere ser på for eksempel politikken og andre hindere, sier Paula
Varela-Tomasco.
Forskning på vegetarmat
Nofima forsker på plantebasert mat i flere prosjekter. Disse prosjektene som har vært aktuelle for forskningen, er beskrevet her:
- Virkemidler for omstilling av matsystemet (VOM) ser på hvordan det går an å få til et skifte mot en bærekraftig matsektor med lave utslipp. Prosjektet er finansiert av Forskningsrådet og ledes av Cicero.
- Food For Future skal bidra til innovasjon i matnæringen. Det er et av Nofimas strategiske forskningsprogram, finansiert av Fondet for forskningsavgift på landbruksprodukter. Programmet skal skape bedre forståelse for hvordan bærekraft kan være en drivkraft for innovasjon.
- Food (R)evolution kobler matprodusenter, kantineleverandører, teknologibedrifter og forskning for å skape økt forbruk av bærekraftig mat i kantiner og hjemme. Prosjektet er et innovasjonsprosjekt finansiert av Forskningsrådet og prosjektpartnerne. Prosjektet eies av Coor.
Fikk du med deg disse artiklene fra Nofima?
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER