Scandic Nidelven har vunnet prisen «Norges beste frokost» de siste ti årene. (Foto: Odd Roger Langørgen)

Slik bruker dette hotellet mat som turist-agn

Forskere har sett nærmere på hotellet som har vunnet prisen «Norges Beste Frokost» de siste ti årene. Hvordan har de klart å få gjester til å bestille rom på grunn av maten?

I over ti år har Scandic Nidelven Hotel (tidligere Rica Nidelven) i Trondheim blitt nummer én i Twinings «Best Breakfast»-kåring for sin frokostbuffé.

Mat- og reiselivsforskere fra Norsk senter for bygdeforskning og Nofima har sett på fremgangen og merkevaren til hotellet og samspillet mellom leverandører og produsenter.

Bruk av småprodusenter

Oppskriften ser ut til å være en rekke mindre og større leverandører fra regionen som forsyner hotellet med matspesialiteter du ikke får kjøpt i dagligvarebutikker.

Leverandørene er små gårder og litt større småskalabedrifter som spesialiserer seg på for eksempel sjømat, kjøtt, ost eller grønnsaker.

– For å få variasjon i mattilbudet har hotellet over 15 leverandører slik at de hele tiden har tilgang på et bredt utvalg sjømat, kjøtt, meieriprodukter og grønnsaker fra Trøndelag, sier seniorforsker Magnar Forbord ved Norsk senter for bygdeforskning.

Gammelgården Lysklæt leverer økologiske kjøttprodukter til Scandic Nidelven. (Foto: Odd Roger Langørgen)

Dette er også noe leverandørene liker. De får flere ben å stå på og kan levere til andre hoteller og private kunder.

«Det er morsomt å være leverandør til Rica Nidelven. Det har ringvirkninger og er god reklame», uttaler en leverandør som forskerne har intervjuet.

Dårlig hotellmat

Tidligere hotelldirektør Bjarte Gjerde har siden oppstarten av hotellet i 2003 hatt en ambisjon om å satse på lokalmat.

Det var nærmest allment kjent at hotellmaten i Norge den gang var veldig dårlig, og det ville direktøren gjøre noe med.

Derfor ble satsingen en del av hovedstrategien for hotellet som ligger midt i sentrum av Trondheim.

Tidlige utfordringer

Ved oppstarten hadde hotellet kontrakt med over 30 produsenter, og erfaringene var delte. Å holde den gode kvaliteten på maten fra produsent til hotell ble en utfordring, særlig levering og produktenes holdbarhet.

Sammen med Innovasjon Norge og Landbruks- og matdepartementet satte Rica-kjeden og KSL Matmerk i gang et prosjekt som skulle finne gode rutiner og opplæring for produsentene.

Positive konsekvenser

Seniorforsker Magnar Forbord ved Norsk senter for bygdeforskning. (Foto: Odd Roger Langørgen)

Som et resultat av prosjektet ble produsentene nødt til å betale en avgift på 8,5 prosent av salget til Rica-kjeden for å bli sertifisert som leverandør av matspesialiteter.

– Dermed ble produsentenes rutiner skjerpet og de opplevde bedre levering og holdbarhet på produktene, sier Forbord.

De skjerpede kravene førte til bedre samarbeid mellom hotellet og produsentene, som igjen førte til mer kunnskap og oppfinnsomhet.

Hotellets gjester ble så begeistret for maten og den gode merkingen at produsentene fikk god omtale og er etterspurt på blant annet på «Bondens marked».

Turistattraksjon

Lokalmat som merkevare har altså gitt hotellet mye oppmerksomhet og positiv omtale.

Hotellet har etter fusjonering og navnebytte til Scandic Nidelven i 2015, ikke opplevd nedgang i gjestedøgn og konferanser og kan slik sett kalles en turistattraksjon.

Eller som tidligere direktør Bjarte Gjerde sier: «Hotellet selger mange rom på grunn av maten.»

Referanse:

Magnar Forbord: Food as attraction: connections between a hotel and suppliers of specialty food, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, november 2015, doi: 10.1080/15022250.2015.1108860. Sammendrag

Powered by Labrador CMS