Dessuten; gutter forbinder i større grad kos og hygge med å kjøpe “mat i farta”, mens mangel på tid er jentenes viktigste grunn for slike kjøp.
Gjennom fokusgruppestudier med studenter i alderen 20–25 år har mastergradstudent Siri Mohagen kartlagt de unges preferanser og holdninger til hurtigmat.
Undersøkelsen er en del av Nofima Mat sitt bidrag til det nordiske forskningsprosjektet Nordic Young Health.
Vil ikke bruke kniv
– Blant utvalget i fokusgruppene spiste guttene hurtigmat oftere enn jentene. Guttene forbinder kos og hygge med kjøp av ”mat i farta”, mens mangel på tid er den viktigste årsaken til at jentene kjøper denne typen mat.
– Jentene anser dessuten at hurtigmat er mer usunt enn hva guttene gjør, sier Mohagen.
Andre viktige faktorer for kjøp av ”mat i farta” er pris, tilgjengelig og metthetsfølelse – og ikke minst hvorvidt man er avhengig av bestikk. Spesielt det å måtte bruke kniv anses av de unge helt uforenlig med hurtigmat.
Ja til kylling, nei til karbohydrater
Fokusgruppedeltakerne har klare preferanser både til produkttyper og utsalgssteder. Enkelte ingredienser kan øke eller redusere matens status, ofte basert på hvorvidt ingrediensene anses som sunne eller ikke.
Mens eksempelvis kylling bidrar til et positivt løft, kan karbohydrater være med på å senke statusen.
– I denne sammenheng kan det virke som om dags- og ukepresse i større grad enn helsemyndigheters opplysningsarbeid, styrer oppfatningen av hva som er sunt, forteller Mohagen.
I følge hennes studier vil de fremtidige trendene for hurtigmat-segmentet handle om pris og sunnhet, globalisert matkultur og sensoriske preferanser der farger og friskhet er i høysetet. Samtidig er det viktig at maten er trygg, portabel og miljøvennlig.
Utvikling for de unge voksne
Konkrete matønsker som kom frem fra fokusgruppene var suppe servert i kopp med lokk (gjerne fra egne suppebarer), mer bruk av kylling, mer sunn mat, mer smoothies og billigere flaskevann.
– Resultatene fra Mohagens studier vil være nyttige i arbeidet med å utvikle produkter som appellerer til unge voksne, og som samtidig har en ernæringsmessig god profil, sier Øydis Ueland, direktør for forbruker og sensorikk ved Nofima Mat og biveileder for Mohagen.
Ueland leder Nofimas engasjement i Nordic Young Health, som er et samarbeidsprosjekt mellom flere aktører i Norden innenfor forskning på mat og forbruker. Forskningsprosjektet er finansiert av NICe (Nordic Innovation Centre).