To nye, sunne måltider er utviklet for det norske markedet. "Fullverdig og innbydende" er dommen fra forbrukerne som har testet produktene. Nå håper forskerne ved Nofima Mat at industrien kan få produktene ut til folket.
Nortura, Fjordland, Nofima Mat og 17 andre bedrifter, institutter og universiteter fra Belgia, Finland, Hellas, Nederland, Lichtenstein, Storbritannia, Sverige, Tyskland, Østerrike og Japan har deltatt i prosjektet.
Prosjektet er ledet av Agrotechnology and Food Sciences Group i Nederland.
Hensikten har vært å utvikle nye, smakfulle og sunne måltider for det europeiske markedet.
Hvert land har utviklet måltider for sitt eget marked. Landene har samarbeidet om teknologi for prosess og pakking, og utført like forbrukerundersøkelser.
Det spesielle med måltidene som er utviklet, er at ingrediensene ikke er forhåndsprosessert, med unntak av pasta og ris.
Kjøttet og grønnsakene er rå, og smaker veldig godt etter en rask runde i mikrobølgeovnen.
De norske deltakerne i EU-prosjektet “Double Fresh” har konsentrert seg om to måltider.
Det ene er en kyllingrett som består av hel kyllingfilet, broccoli, blomkål, gulrøtter, forhåndskokt ris og saus.
Det andre er et laksemåltid består av laksefilet, blomkål, gulrøtter, bønner, forhåndskokt pasta og saus. Måltidene innholder begge cirka 500 gram.
Falt i smak
Produktene er ikke tilsatt salt, og inneholder lite fett. Det er naturlig rene produkter, og forskerne har vært opptatt av å få tak i råvarer av høy kvalitet, og med kort tid fra slakting til prosessering.
Når måltidene i tillegg får lovord fra mer enn hundre forbrukere, er det grunn til å være fornøyd.
- I begynnelsen av prosjektperioden sjekket vi ut interessen for å produsere og selge denne type måltider i industrien og i dagligvarebransjen. Dette var nyttig bakgrunnskunnskap for andre i prosjektet da de satte i gang med produktutvikling, forteller forsker Nina Veflen Olsen.
- Da de to ferdige konseptene forelå, ble fem familier observert i hvordan de tilberedte og likte måltidene. Deretter fikk mer enn 100 personer teste de to måltidene hjemme på kjøkkenet.
- De hentet måltidet sammen med en spørreundersøkelse hos Nofima Mat. Tilbakemeldingene var overveldende, forteller forsker Olsen.
Holdbart for å lykkes
I løpet av prosjektperioden har måltidene blitt testet så mange ganger at man med sikkerhet kan si at de har en holdbarhet på 12 dager, ved en temperatur på 4 grader.
- Dette er veldig bra! I Nederland, for eksempel, har måltider av denne typen en holdbarhet på 5-6 dager. Det innebærer at inntil 20 prosent av “ready-to-cook”-produkter i Nederland må kastes eller selges til nedsatt pris.
- Fra et miljøperspektiv er det viktig at vi har fått til dobbelt holdbarhet, sier Oddvin Sørheim, som har vært en sentral forsker i prosjektet Double Fresh.
Tyttebærjuice
En av årsakene til at de har klart å få til 12 dagers holdbarhetstid, er at kyllingen ble trukket i en tyttebærmarinade. Dette er gjort for å drepe bakteriene som naturlig ligger utenpå kjøttet.
Annonse
- Kjøttet trekkes i en tyttebærmarinade i cirka 10 minutter. Det har vist seg svært effektivt, ettersom vi har klart å minske bakterievekst på utsiden av kjøttet, og som kan bidra til forringelse.
- Fordi kyllingfileten behandles kun kort tid i tyttebærjuicen, setter det liten eller ingen smak på kjøttet. Det eneste forbrukerne har gitt tilbakemelding på er at fargen på kyllingkjøttet ble rødere av tyttebærene, forteller Sørheim.
Balansekunst i pakningen
I prosjektet har det vært testet ut en rekke ulike gassblandinger med oksygen, karbondioksid og nitrogen. Det må være hårfin balanse i gassblandingen inne i pakningen.
Grønnsakene puster, og man må derfor ha små hull eller perforeringer i lokket. Samtidig gir for mye oksygen ikke ideelle forhold for kjøttet.
- Toppfilmen kan ikke slippe inn for mye oksygen, for da vil det gå ut over kvaliteten på kjøttet. Etter mye testing har vi funnet en riktig balanse som ivaretar både kvalitet og holdbarhet på alle ingrediensene.
- Vi har også fått gode resultater med en dampventil som åpner seg automatisk når det blir varmt inni pakningen i mikrobølgeovnen, forteller Sørheim.
Håper industrien satser
Ingen av de norske industripartnerne som har deltatt i prosjektet Double Fresh kommer til å satse på produktene akkurat nå.
- Vi har hatt stort utbytte av å være med i prosjektet, og fått mye nyttig kunnskap og viktige bekjentskaper gjennom prosjektet.
- Men det gjenstår mange utfordringer for å få til produksjon og logistikk på disse produktene med så kort holdbarhet, sier Knud Søyland fra Fjordland.
Forskerne ved Nofima Mat ønsker at forbrukerne finner måltidene på markedet i løpet av kort tid, og håper andre norske bedrifter benytter resultatene fra Double Fresh-prosjektet.
Annonse
- Vi har stor tro på at produktene har en plass i markedet som raske sunne måltider. Det viser forbrukertestene, sier Sørheim og Veflen Olsen unisont.
Mange utviklingsmuligheter
Nå er grunnarbeidet gjort. Selv om EU-prosjektet nærmer seg slutt, gjenstår det fortsatt arbeid, og duoen Sørheim/Veflen Olsen har gjort seg noen tanker om hva en eventuell videreføring skulle inneholde.
- Det er gode muligheter for videreutvikling av konseptet, blant annet på marinader av bær. Det kunne også vært interessant å sjekke ut interessen for måltidene i storhusholdningsmarkedet, sier Sørheim.