Opportunity kjørte ned på Mars

Robotkjøretøyet Opportunity, som landet på Den røde planet 25. januar, kjørte lørdag ned på Mars-overflaten fra sin landingsplattform. Samtidig våknet søsterkjøretøyet Spirit til live igjen.

"Om morgenen 31. januar kjørte Opportunity ned fra sin landingsplattform og lagde de første sporene i den merkelige overflaten i minikrateret der kjøretøyet landing 25. januar. (Foto: Opportunity/NASA/JPL/Cornell)"

For en knapp uke siden foretok Opportunity en nærmest perfekt landing i sletteområdet Meridiani Planum på Mars. Området er ulikt alt man tidligere har sett på Mars: Mørk overflate dekket av et nærmest fløyelsaktig pulver og nesten ikke steiner. Tidligere landingsområder på Mars har vært mer eller mindre overstrødd av steiner.

Opportunity landet midt i et 20 meter stort krater der nakent fjell stikker opp - noe slikt har forskerne aldri tidligere hatt tilgang til på Mars. Det var ekstrem flaks at kjøretøyet landet på et så interessant område.

Ut på superspennende tur

Lørdag kjørte Opportunity ned fra plattformen og stanset med bakenden rundt en meter fra landingsplattformen. Hele kjøreturen var på beskjedne tre meter, men dette regnes som de mest farefulle meterne som Opportunity skal tilbakelegge på Mars.

"Omgivelsene til Opportunity. For første gang har forskerne tilgang til nakent fjell på Mars. Skiferaktige steinblokker ved kraterranden. (Foto: Opportunity/NASA/JPL/Cornell)"

Man venter nå i stor spennening på at Opportunity skal begynne å studere den nesten bisarre overflaten og de store skiferhellene som ligger nede i krateret. Undersøkelsene kan fortelle om det har vært flytende vann i dette området og dermed eventuelt bekrefte om Mars har vært en planet dekket med mye vann slik mange mener. I en fuktig og varmere fortid kan Mars ha gitt livet en mulighet for å oppstå.

Spirit våkner fra de døde

Søsterkjøretøyet Spirit landet på Mars allerede 4. januar, og ble også kjørt ut på Mars-overflaten. Noen dager senere, mens man gjorde undersøkelser av en stein, mistet man kontakten med Spirit.

"Nærbilde av det første nakne fjellet man har hatt tilgjengelig på Mars. (Foto: Opportunity/NASA/JPL/Cornell)"

Etter mange intense forsøk på å få kontakt, analyser og tester mener man nå at minnet i kjøretøyets datamaskin var blitt fullt. Dette forårsaket mye tull og tøys, blant annet trodde Spirit at den var i år 2053, den klarte knapt å kommunisere med Jorden og den omstartet datamaskinen opptil 60 ganger per dag.

Nå ser det ut som situasjonen har kommet under kontroll og analysene av steinen fortsetter. Steinen inneholder olivin, pyroksen og magnetitt - vanlige bestanddeler av vulkansk basalt her på Jorden. Man skal nå forsøke å undersøke steinens indre.