Konsulenter bedre enn sitt rykte

Interne rutiner og taus kunnskap kan føre til at bedrifter blir rigide og at konkurranseevnen blir svekket. Forskere tar nå til orde for å bruke eksterne konsulenter i større grad enn det som blir gjort i dag.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Torstein Nesheim (bilde), Karen M. Olsen og professor Arne L. Kalleberg, alle forskere ved Samfunns- og næringslivsforskning, NHH, tar et oppgjør med noen vedtatte sannheter innen strategi- og organisasjonsfagene.

Bidra til innovasjon

De utfordrer tesen om at bedrifter bør bygge opp og kontrollere kjernekompetansen internt.

- Konvensjonell visdom forteller at kjernekompetansen bør organiseres internt. For å sikre seg at verdifulle medarbeidere forblir i organisasjonen må den bygge opp kompetansen internt. Tenk deg at dette er ettertraktede folk. Da må du også gi dem gode vilkår i jobben, sier Torstein Nesheim.

Dessuten vil enkelte bedrifter frykte for kunnskapslekkasje til konkurrenter hvis de trekker inn konsulenter eller annen kompetansearbeidskraft utenfra.

- Derfor ønsker mange bedrifter å ha full kontroll på kjernekompetansen, gjennom å holde den “på huset”, sier Nesheim.

Rigide organisasjoner

Forskerne ved SNF har nyansert dette bildet. Når teknologiske endringer skjer raskt, kan interne rutiner, språk og taus kunnskap lett legge grunnlaget for rigiditet og manglende forandringsevne.

- For å motvirke dette og bidra til innovasjon og produktutvikling, vil det være fornuftig å trekke inn ekstern kompetanse. Dette kan være personer fra konsulentbedrifter, selvstendig oppdragstakere eller innleide som kjenner beste praksis, som er oppdatert og har erfaringer og ideer som kan utfylle bedriftens egne ansatte, mener SNF-forskeren.

I dynamiske omgivelser, for eksempel ved raske teknologiske endringer, bransjeglidning og rask produktutvikling kreves det kontinuerlig tilførsel av nye ideer og ny kompetanse. Nesheim og Olsen mener at ved å kombinere bedriftenes egne ressurser med ekstern kompetanse i, eller nær bedriftens strategiske kjerne, kan man styrke evnen til fornyelse og dermed bedriftens konkurranseevne.

Utbredt innen innovasjon

De har gjennomført en spørreskjemaundersøkelse og gjort intervjuer med ansatte innen IKT-industri, IKT-tjenester, telekom og media. I et utvalg av 501 bedrifter benyttet 33 prosent konsulenter fra konsulentbedrifter innen kjerneområdet.

- Bruken av eksterne konsulenter i kjernen var mest utbredt blant bedrifter som satset på en innovasjonsstrategi, og som var knyttet til et ønske om å tilføre spesialkompetanse (framfor kapasitet) til kjernevirksomheten. 21 prosent benyttet personer fra bemanningsbedrifter i kjernevirksomheten. Dette var mest utbredt blant bedrifter som konkurrerte på pris, forteller forskeren ved Samfunns- og næringslivsforskning.

- Vi jobber nå med et forskningsprosjekt som undersøker den hyppige bruken av eksterne konsulenter i oljebransjen, forteller Torstein Nesheim.

Artikkelen “Externalizing the Core: Firms’ Use of Employment Intermediaries in the Information- and Communication Technology Industries” er nettopp publisert i Human Resource Management. I følge forskerne gir artikkelen empirisk støtte til en slik alternativ tilnærming som vi har omtalt her. Det aktuelle arbeidet er en del av de tre forskernes arbeid med tilknytningsformer for arbeid og organisatoriske grenser.

Powered by Labrador CMS