Forskeren Unni Abrahamsen mener at vi bør produsere så mye planteprotein som mulig her i landet. (Foto: NIBIO)

Forsker ber landbruket satse mer på erter og bønner

– Etterspørselen etter matprodukter som inneholder planteprotein er økende, forteller forsker Unni Abrahamsen ved NIBIO.

Hun bidrar til forskningsprosjektet FoodProFuture, der mange forskere samarbeider for å utvikle nye vegetabilske matprodukter med høyt proteininnhold.

Blant annet ser de etter løsninger for å øke produksjonen av proteinrike planter her i landet. Det kan gi flere alternativer til kjøtt i kostholdet. Ofte er kjøtterstatningene vi finner i butikkene nemlig basert på importerte råvarer, med planteprotein fra soya, erter, linser, kikerter og bønner.

Abrahamsen sier at vi fortsatt vil være avhengig av import, men hevder at norsk landbruk kan klare å produsere en større andel av planteproteiner for nye matvarer.

Kun én prosent av kornarealet i Norge brukes til dyrking av de proteinrike belgvekstene erter og åkerbønner, som i hovedsak blir dyrefôr. Abrahamsen sier at belgvekstene også kan brukes som mat til folk. Også produkter av havre og belgvekster i kombinasjon kan gi produkter med gunstig proteinsammensetning. Hun mener at det bør produsere så mye planteprotein som mulig her i landet, til kraftfôr, men også til mat. I dag prioriterer vi hvete til mat. På samme måte bør vi også prioritere produksjon av planteprotein til mat.

Les mer på nettsidene til NIBIO