Helten fra Hogwarts skuffer ikke

Er det virkelig slik at boka alltid er bedre enn filmen? Eller kan bøkenes magi med hell overføres til filmlerretet?

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Harry Potter. (Foto: Warner Bros. Studios)"

Hva er det med denne gutten som fengsler oss slik? Bøker på inntil 800 sider blir slukt av både lesehester og andre i alle aldersgrupper. Billetter til den tredje filmen i rekken blir revet bort av kappekledde unge og gamle - til tross for etterlengtet sommersol utenfor kinosalene.

Før hadde vi Nancy Drew og Hardy-guttene. Nå har vi Harry Potter.

Gutten i gata

- En av grunnene til Harry Potter sin suksess er at han er akkurat som deg og meg, sier Kristine Ohrem Bakke som nettopp har levert sin hovedfagsoppgave i engelsk om den populære gutten.

- Han har sine svake sider han også, og det gjør at vi har lettere for å identifisere oss med ham, fortsetter hun.

- Han er i tillegg utforskende og dette appellerer spesielt til det yngre publikum.

Likt men annerledes

- Det er lett å kjenne seg igjen i J. K. Rowling sitt univers fordi det bygger på samme samfunnsstruktur som vi kjenner, sier Ohrem Bakke.

- For eksempel er kostskoletilværelsen i bøkene slik som vi kjenner den, men det som foregår der er annerledes. På Hogwarts lærer man å mikse trylledrikker og bruk av tryllestav og formularer i stedet for norsk og matte slik vi gjorde på skolen.

Ingen aldersgrense

Bøkene om Harry Potter er beregnet på et yngre publikum. Det er en tendens til å betrakte barne- og ungdomslitteratur som mindreverdig i forhold til annen skjønnlitteratur, men dette er ikke den nybakte Cand. phil. og ungdomsskolelæreren enig i.

- Man må huske på hvem man ønsker å nå frem til. Det er ikke nødvendigvis lettere å skrive for barn og unge enn for voksne lesere. Litteraturen blir heller ikke nødvendigvis mindre verdifull av å henvende seg til et yngre publikum, sier hun.

- På den annen side kan ikke språket i en barne- og ungdomsroman bli like avansert som hos for eksempel Hamsun. Det ville ikke nådd frem.

- I bøkene om Harry Potter finner vi dessuten mange elementer som er myntet nærmest utelukkende på voksne lesere, slik som den sosiale kritikken J. K. Rowling fremlegger og intertekstualitet. Det er dette som er med på å gjøre Harry Potter-bøkene til god litteratur, hevder Ohrem Bakke.

"- Hemmeligheten bak Harry Potter sin suksess er at han er lett å identifisere seg med, sier Kristine Ohrem Bakke, som nettopp har avsluttet sitt hovedfag i engelsk ved Universitetet i Oslo. (Foto: Ola Sæter)"

Kampen om tiden

- Det aller største problemet med enhver filmatisering er tid, forklarer Ohrem Bakke.

- Det er ikke tid nok i en vanlig spillefilm til å overføre alt fra boken til filmen. Derfor vil en enhver filmadapsjon bli en tolkning av boken fra regissøren sin side.

- I de to Harry Potter-filmene Chris Columbus regisserte, la han seg på en linje hvor han var fullstendig tro mot handlingen og beskrivelsene i bøkene. Til og med mange av dialogene i filmene er ordrett hentet fra bøkene. Det var også dette publikum ville ha, alle ville se “sin” Harry Potter, slik de kjente ham fra bøkene.

Bok eller film: Hva er best?

- Om noe har gått tapt fra bok til film, er det den sosiale kritikken og intertekstualiteten myntet på det voksne publikum, mener Ohrem Bakke. Dette er en konsekvens av knappheten på tid man opplever i filmmediet.

- Jeg vil understreke at filmen ikke nødvendigvis er dårligere enn boka av den grunn, skyter hun inn.

- Man må huske på at man har med to helt forskjellige medier å gjøre. En generell sammenligning vil ikke yte noen av dem rettferdighet, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS