Vampyrene gjenoppstår

Vampyrene har hatt varierende popularitet de siste 200 år. I år kan man trygt si at vampyrene har gjenoppstått – mer begjært enn noensinne.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

True Blood-fansen er ikke imponert over oppmerksomheten Twilight får, med blant annet hovedrolleinnehaveren Robert Pattison på forsiden av GQ-magazine. Fansen lager derfor egne manipulerte forsider, med deres favoritter på. Illustrasjon: True Blood Fan Wiki

Spoiler-varsel. Handling røpes.

Kinoene kan sannsynligvis takke Twilight – New Moon for det de måtte få av økonomisk overskudd i år.

Det kan åpenbart dopselgere i New York også – heroinpakker med bilder av Twilightstjernene på selger godt.

Og TV-serien True Blood er den største suksessen for kanalen HBO etter Sopranos.

– Forskning viser at de store vampyrtrendene kommer i tiårsbølger, forteller religionsviter Torjer Olsen, som blogger om fenomenet på forskning.no.

Hvorfor lar vi oss fascinere av vampyrfortellingene?

– Det som er fasinerende med vampyrer, er at de kan fylles med et innhold som passer tiden.

– De populære historiene om vampyrene startet for 200 år da kirken mistet grepet om borgerskapet i kjølvannet av den industrielle revolusjonen. Folk trengte andre måter å håndtere døden på, sier Olsen.

–  De udøde skikkelsene fra folkedypet nådde populærkulturen.

Allerede i den første engelske vampyrnovellen fra 1819 er vampyren en mørk, farlig, seksualisert predator. Men vampyrene har aldri vært så seksuelle som nå.

Amerikanske verdier

(Foto/copyright: Nordisk Film Distribusjon AS)

Twilightfilmene og True Blood-serien er basert på amerikanske bokserier. Hovedpersonene i begge filmene, Bella Swan og Sookie Stackhouse, er jomfruer. Deres seksuelle lengsler etter vampyrene er meget sentrale i filmene.

– Gjennom tre bøker er Bella fristet til å ha sex med Edward, men forholdet fullbyrdes ikke før etter at de er gift. De tradisjonelle amerikanske verdiene spiller en stor rolle her, forteller Olsen.

–  Den telepatiske Sookie, som kan lese menns tanker og derfor finner dem uinteressante, er litt kjappere i vendinga når hun først møter en vampyr som hun ikke kan høre tankene til.

Olsen er ganske overrasket over den store rollen som deres urørte status spiller.

– Twilight er mer konservativt i formspråket og myntet på yngre publikum, men i True Blood er seksualitet langt fra tabu. Homofili er blant annet normalisert, noe som er ganske ladet i en amerikansk sammenheng. Det er ikke en eneste tendens til homofili i Twilight som jeg kan se, humrer Olsen.

– Vampyrene i True Blood følger sine egne regler når det gjelder seksualitet og moral basert på en typisk amerikansk frihetstankegang som gjør de ganske sjarmerende. I Twilight er de sympatiske vampyrene monogame og heteroseksuelle.

Tilbake til mytene

Selv om man i Twilight tydelig kan se amerikansk tradisjonalisme, finner man ikke en uttrykt kristenpolemikk der. Bella og Sookie lever tvert i mot i sekulariserte samfunn, hvor mytene er borte. Igjen får vampyrene et tidsspesifikt innhold – de fyller verden med magi og undring.

– I begge bøkene eksisterer en forutsetning om at det ikke finnes noe mer mellom himmel og jord før vampyrene åpenbarer seg. Tidligere vampyrlitteratur har ikke vært satt i en avmytologisert verden, det har alltid vært en mulighet for det ukjentes eksistens, sier Torjer Olsen.

Vampyrene i True Blood er først ute – flere mytologiske vesener åpenbarer seg for menneskeheten. Til og med Sookies menneskelighet får et islett av mytologi da det kommer frem at hun er delvis fe.

Du er ikke en Twi-hard før du har fått deg en Twi-tat – tatoveringer med Twilight-tema er kanskje et av de mer ekstreme uttrykk for vampyrtrenden. Foto: fuschia foot/ flickr.com

Blodsuget

Vampyrene kan inneholde så mye moderne symbolikk som vi har bruk for, men det er to ting som må være konstante: de må være udødelige mennesker, og de må drikke blod. Blod er et av de mektigste symbolene innen religionshistorien.

– Blod representerer både liv og død. I True Blood henger blodtørst og sextørst tett sammen, sier Olsen.

Det handler ikke bare om menneskeblod. Vampyrblodet i True Blood er et narkotikum som øker sexlysten, redder Sookies liv gjentatte ganger og til og med fører til et symbolsk giftemål med vikingvampyren Eric. I Twilight er derimot vampyrblodet et giftstoff.

Ikke hjelpeløse

Bella og Sookie er kanskje jomfruer som havner i trøbbel, men de er ikke nødvendigvis hjelpeløse. De er mer enn bare objekter for vampyrenes begjær. Sookie redder flere ganger sine overnaturlige venner. Hun er til og med pragmatisk nok til å gjøre det for penger.

Bella, på sin side, er litt mer stereotypisk fremstilt, som en reddende engel.

– Det frigjøres en kraft i henne som er stereotypt nok basert på hennes morsrolle, da omsorg til barnet hun får med Edward beskytter alle i fellesskapet. En annen interessant ting med kvinneskikkelsene er at Bella vil bli som Edward, og blir gjort til vampyr til slutt. Sookie på sin side krever å få beholde sin menneskelighet.

Powered by Labrador CMS