Forskere hevder det er mulig å lære om selvrealisering i forretningslivet gjennom Peer Gynt. Nylig ble det arrangert en lederskapskonferanse, hvor man fant lærdom i den klassiske litteraturen.
NorgesHandelshøyskole
Per Bjarte UlvedalNesfrilanser
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
En god leder forstår mennesker, og noe av tanken bak arbeidet er at viktig innsikt om den menneskelige tilstand er nedskrevet som fortellinger.
- Narrative tekster lærer oss noe som rasjonelle og normative lederskapsmodeller ikke kan forklare.
- De har potensial til å avsløre den eksistensielle dimensjonen i forretningslivet, og dypere spirituelle og sågar diabolske motivasjoner og ambisjoner man kan møte.
Det sa etikkprofessor Luk Bouckaert under åpningen av konferansen European Literature and the Ethics of Leadership.
Faust og Den lille prinsen
Fire kontinenter var representert da European SPES Forum og Norges Handelshøyskole arrangerte konferansen. Fagpersoner fra litteratur, etikk, jus, og økonomi utforsket litteraturens bidrag til lederskapsfaget.
Presentasjonene viste et bredt spekter av tekster, med karakterer så forskjellige som Faust og Den lille prinsen.
Historiene varierer fra realisme til rent eventyr, men har til felles at de bærer en påstand om den menneskelige tilstand kledd i en oppdiktet historie.
- Sannheten må kles i en fortelling for å gjøres tilgjengelig og nærværende, sier NHH-professor Knut Ims, som var leder for konferansen.
Krever opplæring
Det er mulig å lære om selvrealisering i forretningslivet gjennom Ibsens Peer Gynt eller få nye perspektiv på maktforhold ved å lese Tolkien, men det fordrer at man har lært seg å lese mer enn overflaten av historiene.
I bøkene finner man omgivelsene som mangler i mange teoretiske modeller.
- I de klassiske mytene fra europeisk litteratur finnes eksemplifisering av lederskap som faller utenfor konvensjonell kunnskap og homo economicus (det økonomiske menneske).
- Denne samlingen er forhåpentligvis begynnelsen på et fascinerende og innovativt forskningsprogram, sier Luk Bouckaert.
Han er til daglig etikkprofessor ved universitetet i Leuven.
Bare en begynnelse
Forskergruppen mener litteraturen har stort pedagogisk potensiale, og med ballast fra workshopen skal de nå skrive bok om samme tema.
Den skal redigeres av Knut Ims og vil sannsynligvis publiseres våren 2009.
Annonse
- Dette er pionerarbeid, forskningsfeltet er nytt og denne konferansen er kun starten på et prosjekt og et samarbeid som vil vokse og vare, avslutter Ims.