Barnekunst uten grenser

Høgskolelektor Ellen Os ved Høgskolen i Oslo har de siste fem årene forsket på kunstformidling med barn under tre år. I høst blir det rapport, bok, og en raus håndfull EU-millioner til samarbeid med fire andre europeiske land.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Barn under tre år har også glede av kunst."

Det er en kort, men suksessrik historie, som ligger bak prosjektet “Klangfugl - kunst for de minste”.

Norsk kulturråd tok i 1998 initiativet til et forsøksprosjekt med kunstformidling rettet mot småbarn fra null til tre år. Ellen Os ble engasjert som prosjektleder, en jobb hun også hadde da videreføringen “Klangfugl - kunst for de minste” ble satt i gang i 1999 fram til avslutningen i 2003.

Eksportvare

Nylig fikk Os, som hele tiden har samarbeidet tett med førsteamanuensis Leif Hernes (HiO) og Ivar Selmer-Osen fra Dronning Mauds Minne i Trondheim, støtte fra Norsk kulturråd til å søke om EU-midler for å videreføre prosjektet både i Norge og andre land.

"Høgskolelektor Ellen Os leder et prosjekt der kunstformidling med barn står i fokus."

Og arbeidet har båret frukter. Nå blir satsingen på barnekultur eksportvare.

- Vi har fått tilsagn om 6,5 millioner kroner (810 000 euro) gjennom prosjektet Culture 2000, for å starte et samarbeid med Finland, Danmark, Ungarn og Frankrike. Totalt er budsjettet på 11 millioner, EU dekker 6,5 av dem, resten må nå skaffes til veie fra nasjonale sponsorer.

Dyktige kunstnere

- Fra 1. november skal vi videreføre idèene og videreutvikle dem, forteller en entusiastisk Os, som også er full av beundring for de mange og dyktige kunstnerne hun har møtt gjennom prosjektet, sier Os.

- Man får høre at kunstnere gjerne er litt arrogante når de møter lærere og pedagoger. De vi har jobbet sammen med, har vært utrolig ydmyke og dyktige i forhold til det de skulle gjøre. Det er kanskje derfor de har lyktes så bra i møtet med barna.

Det har nemlig vært mange glitrende øyeblikk når små barn har møtt bamsen Georg, Himmelkua og folkemusikeren Agnes Buen Garnås.

Lydskulpturer

Eller når andre barn har utforsket lydskulpturer, boltret seg blant dyner og kaniner, vannballonger og vært på imaginære skogsturer der sanseopplevelsen står i sentrum.

- Hvilke konsepter fungerer best?

- Mange forskjellige, men det som er tydelig når det gjelder teaterforestillingene, er at 20-30 minutters spilletid er nok. Noe av det mest overraskende er at moderne, abstrakt kunst går rett hjem.

Har barn glede av kunst?

- Er du blitt overbevist om at barn har glede av å oppleve kunst?

- Det spørs hva du mener. Kunstopplevelser krever interesse, engasjement og konsentrasjon. Ut fra disse kriteriene kan man spørre seg om barna opplever kunst. Barn har i alle fall glede av kunst og i øyeblikket har opplevelsen betydning, det er jeg sikker på.

- Men for øvrig synes jeg det er typisk at vi krever at en opplevelse setter spor for å legitimere ressursbruken. Det vitner i så fall om at man krever en synlig reaksjon fra barna for å legitimere kunstopplevelsen. Jeg mener det viktigste er at dette bygger på verdier. Det handler om hva vi ønsker å bringe videre til våre barn. Det er ikke tvil om at små barn kan ha glede av kunstopplevelser, understreker Os.

Fire faktorer

Det er mye som skal stemme for at en forestilling, en konsert eller et teaterstykke for barn blir vellykket. Gjennom årene har Ellen Os og hennes prosjektgruppe kommet fram til følgende fire faktorer som de viktigste for vellykket kunstformidling med barn:

  • Kommunikasjon barn/kunstner
  • Passende rom
  • Gjenkjennelse
  • Overraskelse

Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Oslo - Les mer

Powered by Labrador CMS