Kanskje turen går til Kardemomme By, Astrid Lindgrens verden, Mummiverden eller også til Arnrike i sommer? BI-professor Lena Mossberg forteller hvordan opplevelsesindustrien tjener penger på å fortelle historier.
Har du lest Jan Guillou’s bøker om Arn, kunne det kanskje være en idé å ta turen til Arnrike i Västergötland i Sverige, og kaste deg ut i den dramatiske historien om ridderen Arn. Du blir i så fall ikke alene.
Turistene valfarter til Arnrike for å besøke traktene som beskrives i bøkene om den oppdiktede ridderen Arn Magnusson. Suksessen gir gull og klingende mynt for opplevelsesindustrien i Västergötland.
Historienes magi
- Det er en global trend i opplevelsesindustrien å bygge hele eller deler av virksomheten rundt en historie. Det kan gjelde et produkt, en bedrift eller også en turistdestinasjon, sier Lena Mossberg, som er professor i opplevelsesøkonomi ved Handelshøyskolen BI.
Mossberg har publisert en artikkel i det populærvitenskapelige magasinet Magma, der hun kan avsløre hvordan enkele reiselivsdestinasjoner lykkes med å skape ekstraordinære opplevelser gjennom historiefortelling (storytelling).
Vi er villige til å grave dypt i lommebøkene for å besøke idylliske Kardemomme by i Dyreparken i Kristiansand eller også den fryktede kaptein Sabeltanns rike.
Vi lar oss også lokke på tur til Legoland, Mummiverden, Disneyland, eller også Astrid Lindgrens verden.
Vi ser stadig flere konsepter og opplevelser som bygges opp rundt saga- og seriefigurer og fiktive personer fra bøker eller filmer.
Forsker på opplevelser
Lena Mossberg har gjennom flere år forsket på den fremvoksende opplevelsesøkonomien. Hun har identifisert to sentrale suksesskriterier for virksomheter som ønsker å få kunder til å leve seg inn i en historie, og på den måten ta del i ekstraordinære opplevelser:
1) Opplevelsen skjer i en spesiell verden der kunden kan komme seg ut av sin hektiske og travle hverdag.
2) Kunden er selv med på å skape opplevelsen.
Oppskrift på ekstraordinære opplevelser
Skal du lykkes med å bygge en virksomhet rundt en historie, må du skape en sammenheng som engasjerer og også absorberer kundene.
For kundene er møtet med personalet helst sentralt. Like viktig er møtet med de andre kundene.
Nøkkelen til en positiv opplevelse er den sosiale prosessen som oppstår mellom deg som kunde, personalet og de andre kundene i et opplevelsesrom, som både kan være innendørs og utendørs.
I opplevelsesrommet handler det om å stimulere kundenes sinn, både hørsel, lukt, syn, smak og følelser. Det kan skje gjennom blant annet design, teknikk, dekor, musikk, lukt og farger.
Annonse
- Virksomheter kan ikke skape opplevelser. Det er kunden selv som skaper sine opplevelser. Men bedriften kan legge til rette for at magiske øyeblikk oppstår, forteller Lena Mossberg.
BI-professoren har i sin forskning identifisert sju kjennetegn ved positive ekstraordinære opplevelser:
1) En aktiv, dynamisk prosess
2) En ny oppfatning av tidsdimensjonen
3) En sterk sosial dimensjon
4) Mening og følelse av glede
5) Innlevelse, absorbering og personlig kontroll
6) Påvirkning av omgivelser (kontekst), uvisshet og noe nytt. Det gir en opplevelse av spenning og/eller overraskelse
7) Sammenveving med det som gir livstilfredsstillelse for kunden
Hvorfor storytelling?
Professor Lena Mossberg er også opptatt av å studere effekter av vellykket historiefortelling.
Annonse
Dersom du virkelig lykkes med å engasjere kundene og få dem til å være med på å skape opplevelsen, har du fått til noe det vil være vanskelig for konkurrentene å kopiere.
Det gir deg en konkurransefordel i markedet.
- Dersom historien er annerledes nok, vil dette spre seg gjennom “munn-til-munn”-markedsføring og også skape stor medieinteresse.
Referanser:
Artikkelen er basert på Lena Mossbergs artikkel Extraordinãra upplevelser genom storytelling, publisert i det populærvitenskapelige tidsskriftet Magma nr. 3/2007 (utgitt av Fagbokforlaget).
Mossberg, Lena (2007): Å skape opplevelser. Fra OK til WOW!, Fagbokforlaget.