60-tallsdesignen bærer med seg en todelt historie. På den ene siden er den et symbol på masseforbruket og bruk- og kast-samfunnet. På den andre siden var det på denne tiden at designerne ble mer bevisste på samfunnsrollen sin.  (Foto: Mary Evans Picture/NTB scanpix)
60-tallsdesignen bærer med seg en todelt historie. På den ene siden er den et symbol på masseforbruket og bruk- og kast-samfunnet. På den andre siden var det på denne tiden at designerne ble mer bevisste på samfunnsrollen sin. (Foto: Mary Evans Picture/NTB scanpix)

Design fra 60-tallet gir håp for fremtiden

Designhistorien skal vise oss hvordan vi kan skape en mer bærekraftig fremtid. 

Published

Designerne brukte ikke ord som kortreist og bærekraftig på 60-tallet. Men tankegangen om hva det innebar, begynte å spire. 

–  Fra da og frem til i dag har det skjedd dramatiske endringer, sier Kjetil Fallan, professor i designhistorie ved UiO.

Kjetil Fallan, professor i designhistorie ved UiO, leder et tverrfaglig, treårig forskningsprosjekt som skal undersøke de historiske forutsetningene for og utviklingen av bærekraftig design fra 60-tallet og fram til i dag.  (Foto: UiO)
Kjetil Fallan, professor i designhistorie ved UiO, leder et tverrfaglig, treårig forskningsprosjekt som skal undersøke de historiske forutsetningene for og utviklingen av bærekraftig design fra 60-tallet og fram til i dag. (Foto: UiO)

Uskreven revolusjonshistorie

Han er leder for et nytt treårig forskningsprosjekt som skal sørge for at den hittil uutforskede historien om bærekraftig design blir gjort kjent og brukt innenfor flere humanistiske fagdisipliner.

Fallan mener det er et problem at historien om den såkalte grønne revolusjonen ikke er skrevet. 

På 60-tallet våknet en del designere og reagerte på bruken av langreist treverk som teak og diverse edeltresorter. Nå er møblene og designen en del av retrobølgen, her med detaljer fra kaffe- og cocktailbaren Fuglen i Oslo. Den holder til i en opprinnelige kaffe- og tebutikk fra 1963.  (Foto: Berit Roald, NTB scanpix)
På 60-tallet våknet en del designere og reagerte på bruken av langreist treverk som teak og diverse edeltresorter. Nå er møblene og designen en del av retrobølgen, her med detaljer fra kaffe- og cocktailbaren Fuglen i Oslo. Den holder til i en opprinnelige kaffe- og tebutikk fra 1963. (Foto: Berit Roald, NTB scanpix)