Teologer best på podkast

Podkast egner seg godt til formidling av forskning. Teologene ved Universitetet i Oslo leder an i utviklingen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er podkast?

Podkast kommer av ordene iPod og kringkasting (broadcasting).

Podkasting (engelsk: podcasting) er en måte å publisere lyd- eller videoopptak på Internett på.

Filene kan lastes ned, lyttes til eller ses på.

Teknologien som setter avsenderen i stand til å distribuere podkaster, kalles RSS.

Den gjør det også mulig for deg å abonnere på podkastfiler.

Da kommer podkastene til deg omtrent som avisen kommer på døren.

På Internett finnes det allerede titusener av podkastfiler som kan lastes ned gratis.

Mange av disse formidler forskning du ganske sikkert er interessert i. Så da er det kanskje bare å gå i gang?

Enkelt? Ja, det er det. Teologene får det til, og det er liten grunn til å tro at teknologer, statsvitere eller medisinere møter større problemer om de gir seg i kast med utfordringen.

Sistnevnte gruppe kan forresten laste ned en rekke podkaster fra Tidsskrift for Den norske legeforening.

Podkast dreier seg mest om lydfiler, men finnes også som videofiler.

Selve formen minner mye om det gode, gamle radioforedraget. Forskjellen ligger i tilgjengeligheten. Der ute ligger det nå interessant forskning i bøtter og spann som kan lastes ned og lyttes til hvor du vil, når du vil, og når du har tid.

Pinserørsla på bussen

Brynjulv Norheim. (Foto: Ola Sæther, UiO)

– Studentene våre kan nå høre på Berge Furres glimrende foredrag om «pinserørsla» mens de trener eller sitter på bussen. Det samme kan de med veldig mange andre forelesninger som blir holdt ved Det teologiske fakultet, forteller Brynjulv Norheim. 

Han er leder for fakultetets fagutviklingsavdeling.

Teologene ved UiO er opptatt av fleksibel læring. Til det passer podkasting godt.

– Vi vil at flere skal få glede av forelesningene våre, og vi vil nå grupper som lett faller utenfor i den ordinære auditoriumundervisningen hvor man sitter og noterer det som blir sagt.

– Det kan gjelde dyslektikere eller personer med sosial angst. Sånn sett er dette universell utforming i praksis.

– Men vi får også veldig gode tilbakemeldinger på tilbudet fra andre studenter, som mener at podkasting av forelesningene gir dem mer fleksibilitet i en studiehverdag med barnepass og andre forpliktelser, sier Norheim.

Usikre forelesere

Foreleserne ved fakultetet har ikke vært like begeistret. Nå er det ikke lenger slik at det som blir formidlet bak kateteret, forsvinner like fort som det er sagt. Tvert imot kringkastes det for all verden og blir tatt vare på for ettertiden.

Du kjenner sikkert følelsen av å sitte og høre på en foreleser uten å forstå hva han mente, og tenke at det er dine evner det er noe galt med. Nå kan du spole tilbake – og kanskje konstatere at det var det han sa, som ikke hang på greip.

– For noen år siden tenkte man seg webkringkasting først og fremst som redigerte studioopptak av foredrag. Vi er kommet til at «live»-følelsen er veldig viktig for at et opptak skal bli bra.

– Om en foreleser snubler litt i snakkingen, så er det som det skal være, sier Norheim og legger til:

– Interessant nok er de mest ivrige brukerne av lydfiler fra forelesninger studenter som også har vært til stede på selve forelesningen.

Mindre bilder, mer lyd

Forelesning: Teologistudentene i Oslo kan lytte til forelesningene på mp3-spillere eller mobiltelefon. (Foto: Johanne Smestad)

Oslo-teologene har fått henvendelser fra flere andre akademiske miljøer i landet som er interessert i å komme i gang med podkasting.

Men så langt er teologene nokså alene om å podkaste mye av det som skjer ved en akademisk undervisningsinstitusjon her i landet.

– I Norge ligger vi langt etter amerikanske universiteter, som nesten alle har bygd opp en service hvor du kan laste ned forelesninger og lytte til dem i for eksempel Apples gratisprogram iTunes, som finnes for både Mac og Windows.

Brynjulv Norheim mener akademiske miljøer i Norge må bli tøffere når det gjelder å satse på de mer innovative delene av IT-teknologien:

– Spissmiljøer i USA bruker ti prosent av IT-budsjettet på dette for å forbli attraktive for nye studenter.

Her ved UiO bruker vi neppe mer enn én prosent av IT-budsjettet vårt på innovativ teknologi, og det samme gjelder nok en rekke andre steder.

I en tid hvor vi oversvømmes av bildeinntrykk, tror jeg mange på nytt kan tenke seg mer lyd i stedet for mengder med bilder.

Podkastfiler passer i tillegg veldig godt sammen med dagens mp3-spillere og mobiltelefoner. Med økende ønske om å redusere all reisingen vi driver med, ser jeg ikke bort fra at også det kan bli et argument for mer bruk av podkast i undervisningen.

Kom i gang!

Mange valg: The Smithsonian Institution i Washington D.C. har lagt ut en rekke gratis podkaster. Enkleste måten å finne dem på er å gå inn i iTunes og søke på smithsonian.

Vil du i gang med podkast, trenger du et gratisprogam på PC-en eller Mac-en.

Mest brukt er iTunes (www.apple.no). Winamp og Juice er andre muligheter. Med iTunes kan du laste ned eller abonnere på podkastfiler.

Du kan også bruke programmet til å høre på lydpodkaster eller se på videopodkaster. Eller du kan laste filene over på en mp3-spiller eller en mobiltelefon. Filene kan også brennes på en CD som du for eksempel kan høre på i bilen.

Noen podkastere

www.regjeringen.no/kd
– taler av Tora Aasland og Bård Vegard Solhjell

www.nrk.no
– blant annet «P2-akademiet» og «Verdt å vite» (lyd og video)

www.thenakedscientists.com
– var først ute med podkast av forskning (lyd)

www.ted.com
– glimrende forelesninger om viktige temaer (video)

www.tf.uio.no/podcast/
gjesteforelesninger/podcast.rss
– gjesteforelesninger hos Det teologiske fakultet ved UiO (lyd)

Powered by Labrador CMS