Før murens fall var det autokratiske land som vant flest medaljer i OL. Det har endret seg.(Foto: kovop / Shutterstock / NTB)
Demokratier gjør det best i OL
Siden murens fall har demokratier gjort det best under OL. Men er det selve styreformen som avgjør hvor mange medaljer idrettsutøverne vinner?
Sara Oline MartiniJørgensenJOURNALIST, VIDENSKAB.DK
Publisert
Idrettsutøvere fra hele verden konkurrerer
i disse dager i OL i Paris i blant annet svømming, ridning, fekting og boksing
– og alle håper å reise hjem med en medalje rundt halsen.
Nå viser en ny studie at noen styreformer gjør det bedre enn andre.
Forskerne konkluderer med at demokratiske land vinner flere medaljer enn autokratiske – og det har de gjort siden slutten av den kalde krigen. Før Berlinmurens fall var autokratiske land overlegne, skriver de.
Det finnes ulike definisjoner av et autokrati, men som oftest refererer begrepet til en styreform der makten ligger i hendene på én person, altså en autokrat, som også kontrollerer for eksempel parlamentet. Det finnes ulike typer autokratiske styreformer, og den mest ekstreme formen er diktatur. I motsetning til i et demokrati er maktutøvelsen i langt mindre grad begrenset av lover eller kontroll fra andre myndigheter.
Rasmus K. Storm er senioranalytiker ved danske Idrættens Analyseinstitut. Sammen med Tor Georg Jakobsen, professor ved NTNU Handelshøyskolen, har han studert hvordan utøvere fra land med ulike styreformer presterer i OL.
– Under den kalde krigen dominerte Sovjetunionen og Øst-Tyskland. Systematiske metoder, med strukturert trening og støtte fra gode trenere, gjorde at de vant flere medaljer enn de demokratiske landene. Mange andre land lot seg inspirere av denne strukturen, noe som kan bidra til å forklare hvorfor demokratiske land vinner flere medaljer i dag, sier han.
– Er det selve styreformen som avgjør hvor mange medaljer de vinner? Sannsynligvis ikke. Men vi viser at forholdet mellom demokratiske og autokratiske land har endret seg siden Berlinmurens fall.
Handler om penger
Idrettshistorikeren Jörg Krieger er ikke
overrasket.
– Mange av landene som er kategorisert som
demokratiske, har tradisjon for å investere mye penger i sine utøvere, sier
han.
Det gjelder land som USA, Tyskland,
Frankrike og Storbritannia. Han mener heller ikke at man kan se en direkte
sammenheng mellom styreform og antall OL-medaljer.
– Det handler i stor grad om landets vilje
til å investere i utøverne sine – noe som selvfølgelig kan påvirkes av
styreformen. Kina er for eksempel et autokratisk land som sprøyter mye penger
inn i idretten, sier Krieger, som er førsteamanuensis ved Institutt for
folkehelse og idrett ved Aarhus Universitet.
Om studien:
Forskerne bak studien har analysert
OL-data fra sommeren 1996 til 2021 og vinteren 1994 til 2022. Studien omfatter
data fra 149 nasjoner for sommer-OL og 90 nasjoner for vinter-OL. De tok hensyn
til faktorer som BNP per innbygger, befolkningsstørrelse og det faktum at det
er flere demokratiske enn autokratiske land.
De fant ut at demokratiske nasjoner er mer
dominerende i sommer-OL enn i vinter-OL.
Større spredning i dag
I tiden før andre verdenskrig var OL
preget av at det var få land som deltok, først og fremst land som USA,
Frankrike og Tyskland. Rundt 1952 begynte noe å skje.
– Under den kalde krigen begynte idretten
å få politisk betydning, og Sovjetunionen og resten av østblokken begynte å
satse, sier Krieger.
Etter murens fall i 1989 fortsatte
utviklingen og i dag deltar 206 land i OL.
– Flere mindre land har sett muligheter i
idretten, og spredningen av medaljer har derfor økt. Dette kan være med på å
forklare hvorfor demokratene har gått forbi autokratene, sier Krieger.
– Studien er et viktig bidrag til den
idrettspolitiske litteraturen. Vi trenger flere studier som dette for å få en
bedre forståelse av idrettens tilstand i verden, sier han.
Rasmus K. Storm & Tor Georg Jakobsen: The arsenal
of democracy? An examination of political regime types’ success in the global
sporting arms race following the collapse of the iron curtain. International
Journal of Sport Policy and Politics, 2024. (Sammendrag) Doi.org/10.1080/19406940.2024.2377539