Forskere har sammenlignet en gruppe som trente vanlig yoga med andre som trente yoga i varme rom. Den siste gruppen fikk betydelig mindre kroppsfett. Ellers fant forskerne ingen indre forskjeller i helseeffekt.

Varm Bikram-yoga ikke bedre enn vanlig yoga

Bikram-yoga utføres i et rom som er 40 grader varmt.  Men forskere kan ikke påvise at varmen gir bedre helseeffekt på kroppen enn vanlig yoga, ifølge ny studie.

23.1 2018 05:00

Bikram-yoga utføres i treningsrom som er oppvarmet til 40 grader celcius og med en luftfuktighet på 40 prosent. Hensikten med såkalt hot yoga er, ifølge markedsføringen, at kroppen blir optimalt varmet opp, slik at utøverne kan gjøre øvelsene bedre og unngå skader.

Denne formen for yoga tilbys nå flere steder i Norge.

Men nå viser forskning at varmen ikke har påviselig mer innvirkning på helsen enn vanlig yoga. 

Studien er publisert i tidsskriftet Experimental Physiology og forskningen er gjort ved to universiteter i Texas.

Skulle etterligne det indiske klimaet

Det var Bikram Choudhury fra India som utviklet metoden på 1960-tallet. Den består av 26 ulike yogaposisjoner som utføres to ganger, og hele økten varer i 90 minutter.

Da han ville eksportere treningsformen til land i den vestlige verden, oppfant han hot yoga for å kopiere det varme klimaet i India, der yoga oppsto.

Sammenlignet het og vanlig yoga

Markedsføring hevder at yoga i et dampende hett rom har ekstra helsefordeler. Men det har vært lite faktisk kunnskap om dette.

Forskerne delte 52 deltakere i alderen 40 til 60 år inn i tre tilfeldige grupper. Forsøkspersonene gjennomgikk medisinske undersøkelser før og etter. Den ene gruppen utførte Bikram yoga tre ganger i uken, over 12 uker.

Den andre gruppen utførte de samme yogaøvelsene, men i vanlig romtemperatur. Den tredje gruppen var en ren kontrollgruppe som ikke utførte yoga i det hele tatt.

Begge gir helsefordeler

Forskningen viser at yoga hadde gunstige helseeffekter. Yoga kan redusere endringer i blodkar som er involvert i utvikling av visse hjerte-karsykdommer.

Studien viser også at yoga muligens forsinker utviklingen av aterosklerose. Dette er en sykdom der plakk bygger seg opp på innsiden av arteriene og som kan forårsake hjerteinfarkt eller hjerneslag.

Men, studien viser at denne effekten gjaldt yoga generelt, uavhengig av temperaturen i rommet.

– Trening i det varme miljøet så ikke ut til å spille noen ekstra rolle for den gode innvirkningen som treningen har på hjertekar-helsen, sier Stacy D. Hunter ved Texas State University i en pressemelding.

Denne studien er den første som har undersøkt effektene av Bikram-yoga på vitenskapelig måte, ifølge forskerne.

Unngår skader?

Men forskerne fant at vektnedgangen var betydelig større i gruppen som hadde utført yoga i varme rom.

Forskerne har ikke testet om yoga i dampende varme rom gir andre gunstige helseeffekter, fremfor vanlig yoga.  

Påstanden om at man kommer dypere inn i øvelsene og lettere unngår skader, har de ikke undersøkt. 

Eller om den høye varmen i seg selv har andre positive eller negative effekter. 

I en tidligere studie fant forskere tegn på at mindfulness og yoga kan dempe aktiviteten til betennelsesgener. Her skilte de ikke mellom hot yoga og vanlig yoga i romtemperatur. 

Referanse: 

Stacey D. Hunter: Effects of yoga interventions practiced in heated and thermoneutral conditions on endothelium-dependent vasodilation: The Bikram yoga heart study. Sammendrag. Experimental Physiology, 18. januar 2018. DOI: 10.1113/EP086725

Annonse

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse