Eli Stamnes er yogalærer på Nesodden og synes studien er interessant. (Foto: privat)

Mindfulness og yoga demper aktiviteten til betennelsesgener

Meditasjon og yoga virker ikke bare beroligende. Det ser ut til å påvirke vårt DNA også. På en gunstig måte.

Tilhengere av meditasjon, mindfulness og yoga har lenge ment at dette beskytter mot stressrelaterte lidelser.

Nå viser en analyse av flere studier at meditasjon, thai chi og yoga  kan redusere risikoen for betennelsesrelaterte sykdommer. Det gjelder også andre metoder som involverer kroppsøvelser i kombinasjon med pusteøvelser eller ulike former for meditasjon.

Studien er publisert i Frontiers in Immunology.

Har gjennomgått 18 studier

Mange studier tyder på at slike øvelser kan dempe stress og bedre psykisk helse. Men det har hittil skortet på vitenskapelige studier som viser at slike aktiviteter påvirker den fysiske helsen.

Forskerne har nå analysert 18 studier av ulike meditasjonsøvelser for å se om de påvirket genaktiviteten hos deltakerne.

Gener som er relatert til betennelser, ble mindre aktive hos personer som praktiserte øvelser som inkluderer både kropp og sjel, viste analysen.

Spesielt gener som er kontrollert av et nøkkelprotein som fungerer som en på-knapp for betennelser, så ut til å være særlig påvirket. Proteinet heter NF-kB.

– Mange studier på hvilken effekt yoga og andre lignende treningsformer har på helsen, bør man være skeptisk til. De holder ikke alltid vitenskapelig standard, sier Eli Stamnes, som er yogalærer på Nesodden. Hun er også forsker og doktor i statsvitenskap.
(Foto: privat)

Astma og revmatisme

– Resultatene av analysen tyder på at slike kropp og sinn-øvelser kan redusere risikoen for betennelsesrelaterte sykdommer, sier Ivana Buric, som er psykolog ved Brain, Belief and Behaviour-laboratoriet ved Coventry University i England.

Hun gjorde samlestudien sammen med kolleger.

Dette gjelder ikke bare psykiske plager, men også fysiske sykdommer som astma og artritt.

En av studiene, som omfatter 846 deltakere, var en studie som undersøkte effekten av tai chi på genaktiviteten hos mennesker med søvnløshet.

Langvarig betennelse er farlig

Betennelsesreaksjoner er kroppens første forsvar mot infeksjoner og skader. Men de kan også skade kroppen hvis de er slått på for lenge.

Dette er trolig en viktig årsak til at psykisk stress kan øke personers risiko for å utvikle sykdom.

Kronisk betennelse er koblet til økt risiko for psykiske lidelser, autoimmune tilstander som astma og reumatisk artritt, hjerte- karsykdommer og enkelte former for kreft.

Må sammenlignes med annen fysisk aktivitet og kosthold

Steve Cole som er genom-forsker ved Universitet i California, Los Angeles, mener Burics studie er på sporet av noe interessant.

Men han mener at flere kliniske studier er nødvendig for å vise om endringene i gen-uttrykket virkelig resulterer i forbedret fysisk helse.

Slike studier må kombineres med studier som viser hvordan andre livsstilsendringer kan påvirke fysisk helse, som diett og annen fysisk aktivitet, mener han.

Studien fant ikke noen særlig forskjell mellom effekten av de ulike treningsformene.

Det ser ut til at uansett om du velger yoga, mindfullness, meditasjon, pusteøvelser eller tai chi, har det en positiv effekt.

Eli Stamnes som er yogalærer på nivå ERYT 500 på Nesodden, kjenner ikke til denne studien. Hun har sett studier tidligere som har vist at yoga har heldig effekt på psykiske lidelser.

–  Men mange av disse studiene bør man ta med en klype salt. Det er ikke alle som holder god vitenskapelig standard, sier hun til forskning.no.

I. Buric mf: What Is the Molecular Signature of Mind–Body Interventions? A Systematic Review of Gene Expression Changes Induced by Meditation and Related Practices. Frontiers in Immunology. 16. juni 2017. https://doi.org/10.3389/fimmu.2017.00670