Hvor komme migrene-genene fra? (Illustrasjonsfoto: Tiko Aramyan / Shutterstock / NTB scanpix)

Migrene kan skyldes at vi har tilpasset oss et kaldt klima

Noen genvarianter er mye vanligere jo lengre nord du kommer – og en av dem kan henge sammen med migrene.

Moderne mennesker har sannsynligvis eksistert i Afrika i svært lang tid. De tidligste Homo sapiens-fossilene vi vet om er over 300 000 år gamle, og stammer fra Marokko.

Men det tok lang tid før moderne mennesker begynte å spre seg ut i verden. Et av de eldste moderne menneske-funnene utenfor Afrika er en 85 000 år gammel finger fra Saudi-Arabia, og det tok enda mange titusenvis av år før moderne mennesker koloniserte Europa og Asia.

Kaldere i nord

Etter hvert begynte folk også og slå seg ned på nordligere breddegrader, i områder som er mye kaldere enn opphavsstedet i Afrika, blant annet her oppe i nord. Evolusjonen sørger da for at folk som bor i nord tilpasses et kaldere klima.

For eksempel kan brystene hos urbefolkning som bodde langt mot nord ha endret seg for å kunne gi mer næring til spedbarn, ifølge ny forskning.

Nordboer-kropper kan også være bedre på å regulere kroppstemperatur når det er kaldt ute, ifølge en studie i tidsskriftet PLOS Genetics.

En spesiell genvariant som henger sammen med hvordan kroppen reagerer på kulde blir vanligere og vanligere jo lengre nord man kommer. Men denne genvarianten henger også kanskje sammen med noe som ikke er spesielt bra for oss: Migrene.

Kort fortalt er migrene kraftige hodepineanfall som rammer en halvdel av hodet. De kan vare i mange timer. Migrene har sannsynligvis mange årsaker, men arvelighet er nok en stor del av det.

Sjelden og vanlig

Det er snakk om en variant av genet TRPM8, som er svært sjelden i afrikanske land, men veldig vanlig i Nord-Europa. Forholdet mellom dette genet og kroppens respons på kulde har blitt forsket på i mange år, som du kan lese mer om i denne studien i tidsskriftet Frontiers in Neuroscience.

Forskerne har nå sammenlignet gentester fra folk fra mange forskjellige land. I Nigeria hadde bare rundt 5 prosent av befolkningen denne genvarianten, mens i Finland ble den funnet hos 88 prosent.

Det er også vanligere med migrene på nordlige breddegrader, men koblingen mellom genvarianten og migrene er uklart.

Denne genvarianten har dukket opp i andre forskningsprosjekter om migrene, og forskerne lurer på om det kan ha en sammenheng med kulde. De viser til dokumenterte tilfeller hvor det å drikke kaldt vann har utløst migreneanfall.

Selv om koblingen ikke er bevist enda, mener altså forskerne at tilpasninger til et kaldere klima kan ha gjort oss mer utsatte for migrene.

Key FM mfl: Human local adaptation of the TRPM8 cold receptor along a latitudinal cline. PLOS Genetics, 2018. DOI: 10.1371/journal.pgen.1007298. Sammendrag