Angriper nye hav med Forsvarets hjelp

Polaråret har samlet en mengde internasjonale forskere til en felles innsats for å bedre vår viten om de polare områdene. Også Forsvaret deltar og stiller isbryteren KV Svalbard til forskernes disposisjon.

Isbryteren KV Svalbard gjør det mulig for forskere å dra ut til Framstredet utenom sommermånedene, og mens det fortsatt er mye is på havet. Kystvaktens isbryter med mannskap er ett av Forsvarets bidrag til Polaråret.

Foto: Rudi Cayers, kun en gangs bruk

Skipet brukes blant annet til IAOOS-prosjektet. Prosjektet er en norsk del av en stor internasjonal satsing som går ut på å forbedre observasjoner av hav-, vær- og isforholdene i Arktis.

Prosjektet koordineres og ledes av Meteorologisk institutt og inkluderer også biologiske studier.

Vinterforskning

- Det er utrolig lite som er gjort av biologiske studier i Framstredet utenom sommeren, forteller Marit Reigstad.

Hun er biolog og jobber ved Norges Fiskerihøgskole (NFH) ved Universitetet i Tromsø.

Særlig er det området mot Grønland som er vanskelig tilgjengelig fordi det er så tjukk is der.

Ingen forskningsfartøy

- Norge har ingen forskningsfartøy som kan gå i slik is. Så dette prosjektet hadde ikke vært mulig uten KV Svalbard, sier Reigstad.

Forskerne fra NFH samarbeider tett med forskere fra Norsk polarinstitutt som studerer havstrømmer, ferskvanns- og istransport i IAOOS-prosjektet. De var ute med KV Svalbard i tre uker i april i fjor og skal ut i seks uker i år.

- Skipet kan ikke gå særlig fort i to meter kompakt is så vi må hele tiden lete etter isråkene. Av og til blir vi sittende fast og da bruker vi helikopteret som Polarinstituttet har til rådighet for å guide oss til neste råk.

- Vi tar helikopteret og ser hvor det har blitt sprekker i isen og ved hjelp av GPS plotter mannskapet inn posisjonene hvor vi kan gå, sier Reigstad.

Mange utfordringer

Foto: Rudi Cayers, kun en gangs bruk

Biologene samler inn data ved hjelp av flasker og nett som senkes i havet til et bestemt dyp. Deretter henter de opp vann med smådyr og alger.

Og forskning i isen er full av utfordringer.

- KV Svalbard bruker å legge til ved et stort isflak og så brukes propellene til å rive opp isen slik at vi får tilgang til vannet. Dette bruker vi to-tre timer på hver morgen, fordi båten fryser inne om natta, forteller Reigstad.

Dette vannet ligger tett opp mot frysepunktet for havvann så når det trekkes opp til 20 minusgrader i lufta fryser det fort.

Isbjørn

I tillegg har isbjørn vært på besøk og slått i stykker utstyret, og isflak har kappet tauene som henger over ripa slik at de har mistet forskningsutstyr.

- For ikke å snakke om problemene med innfrysing hvor det legger seg tykk is rundt tau som henger med utstyr ute om natta. Da er det bare å gå ut med spett og få det opp, sier Marit Reigstad.

KV Svalbard legger til kai i Tromsø 1. juni og da kan man besøke skipet og få et innblikk i forskernes arbeid.