Annonse
En død hval utenfor Georgia i USA som sannsynligvis er truffet av et stort skip, ifølge Georgia Department of Natural Resources

Her er det størst risiko for at store skip kolliderer med hval 

Store hvaler rekker ikke alltid å komme seg unna, og noen ligger i overflaten og sover når skipet kommer.

Publisert

Internasjonal skipsfart utgjør en stor trussel mot flere av verdens hvalarter, ifølge en ny studie i tidsskriftet Science.

Store skip kan kollidere med hval og utfallet kan være dødelig. Forskerne bak den nye studien kaller kollisjoner mellom hval og skip den største menneskeskapte trusselen mot hval etter at nesten alle land i verden har sluttet med kommersiell hvalfangst.

I Norge drives det fortsatt fangst av vågehval, og i år er kvoten på 1.157 hval, ifølge regjeringen. Det ble fanget 507 hval i fjor. Canada, Sør-Korea, Færøyene, Island og Japan er blant de andre landene i verden som fortsatt driver med hvalfangst.

I den nye studien lager forskerne et detaljert kart som viser hvor det er størst sjanse for at store frakt- og konteinerskip kolliderer med hval. 

De bruker data som viser reiseveiene til blant annet blåhval, finnhval og spermhval, og så har de sett på dem opp mot mye brukte skipsleier.

Men det er også noen mangler, ifølge hvalforsker Audun Rikardsen ved Universitetet i Tromsø.

Han mener den nye studien er en viktig oversikt over kollisjonsrisiko, men at forskerne mangler en del data som er samlet inn for bevegelsesmønstre til hvaler i nordområdene. 

En blåhval dykker ved skipsleien ved Colombo, Sri Lanka.

Verst for store hvaler

Det er mye ekspertene ikke vet om kollisjoner mellom hval og skip. Det er få kollisjoner som blir rapportert, ifølge den nye studien. 

Men det skjer. Audun Rikardsen forteller om spermhval som har drevet i land i Nord-Norge med knust hodeskalle, sannsynligvis på grunn av kollisjon med et stort skip.

I 2012 kom et lasteskip inn i havnen i Rotterdam med en død hval på bulben, foran i baugen, ifølge VG.

Så galt kan det gå: En død blåhval i baugen på et containerskip ved havn i Sri Lanka.

Store hvaler rekker ikke alltid å komme seg unna digre skip, forteller Audun Rikardsen. 

Noen arter kan også være mer utsatte enn andre.

– Spermhvalen dykker dypt og lenge. Etterpå ligger den helt rolig i overflaten. 

Da er den også utsatt for å bli påkjørt av store skip.

Hotspots for kollisjoner

Forskerne ser at det er mye skipstrafikk i svært mye av leveområdene til de forskjellige hvalartene. De finner rundt 92 prosent sammenfall. 

I disse områdene reiser skip svært lange distanser. Det øker sjansene for kollisjoner.

Forskerne estimerer at store lasteskip reiser avstander tilsvarende 4.600 ganger månen tur/retur hvert år innenfor leveområdene til de store hvalene. 

Det er forskjeller i risiko mellom arter og steder, men de mest utsatte stedene er i Det indiske hav, det nordlige Stillehavet og i Middelhavet – såkalte hotspots. 

Tiltak for å hindre kollisjoner

Forskerne peker på at det er svært få risikoområder som har innført noen tiltak for å redusere risikoen for kollisjoner. 

Slike tiltak kan være å legge om skipsruter eller redusere hastigheten på skipene slik at hvalene lettere kan komme seg unna. 

– Men når skipene går saktere, lager de også mindre lyd,sier Rikardsen. 

Illustrasjonsbilde av knølhval foran cruiseskip, fotografert av Audun Rikardsen, som også er prisbelønnet naturfotograf.

Lyd som skremmer

Rikardsen forteller at selv om skipskollisjoner er farlig for store hvaler i verden, er det flere trusler som må vurderes, spesielt i våre farvann. 

Han trekker fram kommersielt fiske.

– Hvalen roter seg fast i fiskeredskaper, sier Rikardsen.

Han er med på å utvikle varslingslyder som skal holde hval unna fiskefartøy. Dette arbeidet kan du lese mer om på forskning.no. 

Om det skulle vise seg å fungere godt, tenker Rikardsen at et slikt system også kan brukes for å skremme hval vekk fra større skip. 

Illustrasjonsbilde av knølhval og fiskebåt.

Lite info om nordområdene

Rikardsen trekker også fram at han og forskerkollegaene har samlet inn mye data om migrasjons- og bevegelsesmønstrene til både knølhval og spermhval i de nordlige havområdene. Men disse dataene er ikke med i den nye studien om kollisjoner. 

Dermed er vår del av verden underdekket i den nye studien, ifølge Rikardsen. 

– Vi har tenkt på å lage en tilsvarende oversikt over sårbare områder som overlapper med skipstrafikk. I løpet av noen år har vi bedre oversikt over slike hotspots. 

Han trekker fram at det sannsynligvis blir både mer hvaler og mer skipstrafikk i nordområdene framover. Hvalens byttedyr trekker lenger nord på grunn av klimaendringer, og skipsruter åpner seg på grunn av at iskanten trekker nordover. 

Dermed kan også risikoen for flere kollisjoner mellom hval og store lasteskip øke i nordlige hav i årene framover, ifølge hvalforskeren.

Referanse:

Nisi mfl: Ship collision risk threatens whales across the world’s oceans. Science, 2024. DOI: 

LES OGSÅ

Opptatt av naturvitenskap og verdensrommet?

Ikke bli et fossil, hold deg oppdatert på dyr, planter, verdensrommet og mye mer mellom himmel og jord med nyhetsbrev fra forskning.no.

Meld meg på

Powered by Labrador CMS