Både for løping og styrketrening ser det ut til at genene kan gjøre det lettere eller vanskeligere å få resultater.

Sliter du med å slå den personlige rekorden? Genene har trolig noe av skylda

Flere studier tyder på at noen får mye ut av relativt lite trening. For andre er det motsatt.

Prøver du å slå en personlig rekord i løping, uten å lykkes?

Kanskje kan du skylde på det medfødte utgangspunktet ditt: genetikken.

En studie gjort av forskere fra Storbritannia tyder på det. Resultatene deres er nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet PLOS One

Et mindretall har de beste genene

Forskerne bak den nye studien har kommet frem til 19 forskjellige gener som påvirker hvor god eller dårlig effekt du har av løpetrening.

Genene kommer altså i ulike varianter: fordelaktige og mindre fordelaktige. Og den beste versjonen av disse genene er det ikke så mange som har.

Det skal være rundt 30 prosent av oss som har genene som gjør oss best rustet til å få det aller meste ut av treningen.

Coopertest i tre omganger

De 45 deltakerne i studien fikk et treningsopplegg som de skulle følge i åtte uker.

En 12-minutters Cooper-test ble gjennomført tre ganger: på begynnelsen av studien, etter fire uker og da opplegget var ferdig etter åtte uker.

De ble målt på hvor langt de klarte å løpe før tiden gikk ut.

Deltakerne avla også en gentest i form av spyttprøve.

Profesjonell eller amatør – du kan trolig merke det uansett

I gjennomsnitt så forskerne en nesten 12 prosents bedring i resultatene hos deltakerne etter disse ukene.

Det var store individuelle forskjeller. Noen deltakere hadde nesten ingen fremgang. Forskerne fant en sammenheng mellom liten fremgang og utvalgte genvarianter. Disse genvariantene så ut til å være lite fordelaktige for god fremgang i løpetreningen.

– Uansett om du er profesjonell idrettsutøver eller løper for moro skyld, kan DNA-et ditt gjøre en stor forskjell for hvor langt du kan presse grensene dine, sier forskeren Henry Chung i en pressemelding fra University of Essex. Chung er en av forfatterne av den nye studien.

Med bare 45 deltakere er dette riktignok en liten studie. Derfor trengs det nok mer forskning før sammenhengen mellom akkurat disse genene og løpeformen din, kan spikres.

Påvirker også styrketrening

Men dette er ikke den første studien gjort på feltet. Ei heller den første for Chung og kollegene. I 2021 gjorde de en større studie med om lag 3.000 voksne deltakere. Også der kunne de konkludere med at genene dine påvirker hvor godt resultat du får av trening.

Forskjellen var at de i denne studien undersøkte styrketrening.

Forskning.no omtalte studien da den kom

Forskerne mente at resultatene kunne brukes til å skreddersy treningen til hver enkelt. Fysiologiprofessor Jostein Hallén mente at det ikke var så enkelt, i alle fall foreløpig:

– Det er en besnærende idé og kanskje når vi dit en gang. Men disse sammenhengene er mer sammensatt enn det vi i dag har kunnskap om, sa han til forskning.no i 2021. Han etterlyste mer forskning på feltet.

– Det har lenge vært kjent at effekten man får av trening, påvirkes av gener. Selv en slik nøye gjennomgang av tilgjengelig litteratur som dette etterlater store usikkerheter om hvilke gener som bidrar og om hvordan de bidrar, sa Hallén om studien i 2020.

Noen får mye ut av lite trening

Også to forskere ved Høgskolen i Innlandet skrev om fenomenet i en kronikk på forskning.no i 2021: Denne vanlige tanken om at dersom du trener mer og løfter tyngre, får du resultater. Og at det er den eneste måten å få resultater på.

De hadde selv publisert en studie på treningsvolum versus økning i muskelstyrke. Den viste at historien ikke er så enkel. Noen får mye ut av lite trening. For andre er det motsatt.

Noen av deres studiedeltakere opplevde 50 prosent forbedring i muskelstyrke på 12 uker. Andre slet med å få noen bedring i det hele tatt, til tross for hardt kjør to til tre ganger i uken og oppfølging av treningsfysiolog.

Andre norske forskere har sett på hvilke gener som har innvirkning på hvor god kondisjon vi kan få. Forskere ved CERG i Trondheim pekte i 2020 på seks nye genvarianter som skulle være fordelaktige. Det skrev NRK om.

Chung, Henry C., Keiller, Don R., Swain, Patrick M., Chapman, Shaun L., Roberts, Justin D. og Gordon, Dan A. (2023). Responsiveness to endurance training can be partly explained by the number of favorable single nucleotide polymorphisms an individual possesses. PLOS One.