Annonse

Vitenskap for amerikanske kids

Å formidle kontroversiell vitenskap til amerikanske barn er en balansekunst, ifølge professor i biokjemi.  

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Professor David Lynn holder et foredrag om evolusjonslære med hjelp av musikk- og dansegruppa Lelavision. (Foto: Bjørnar Kjensli)"

Fakta om AAAS-konferansen

The American Association for the Advancement of Science (AAAS) er verdens største vitenskapelige forening, og har over 120 000 personer og institusjoner som medlemmer.

AAAS gir ut det ukentlige vitenskapelige tidsskriftet Science og drifter pressemeldingstjenesten EurekAlert!

AAAS ble dannet i 1848 og har i dag hovedkontorer i Cambridge og Washington D.C.

Hvert år inviterer AAAS til konferanse, og i år holdes den i Walter E. Washington Convention Center i Washington D.C.

Ved årets konferanse vil over 1000 forskere legge frem nye og spennende resultater.

I tillegg vil det holdes workshops, foredrag og seminarer om vitenskap, teknologi og utdanning.

Temaet for årets konferanse er vitenskap uten grenser, og mange av aktivitetene handler om vitenskapelige samarbeid på tvers av landegrenser, disipliner og samfunnslag.

Kilde: aaas.org

Et av de største arrangementene ved årets AAAS-konferanse er Family Science Days. Messehallen i Washington Convention Center er full av ulike boder og aktiviteter for barn, og på scenen står forskere og forteller om kompliserte vitenskapelige fenomener og konsepter på en måte barn kan forstå.

Men det å formidle vitenskap i et land der frontene er svært sterke, særlig på felter som klimaendringer og evolusjon, krever spesielle metoder og hjelpemidler.

- Holder ingen beviser tilbake

Ginger Pinholster har ansvaret for av barne- og ungdomsformidlingen for AAAS, deriblant gjennomføringen av Family Science Days.

Hun sier at AAAS jobber mye med å bygge broer mellom folks oppfatninger og ideologier og vitenskapen, men uten å underkommunisere vitenskapelige funn.

- Når vi formidler vitenskap som klimaendringer og andre felter der det er uenighet blant folk, så går fremgangsmåten vår ut på det å ikke holde noen beviser tilbake, sier hun til forskning.no.

Hun forteller at AAAS driver flere utdanningsprogrammer som er rettet mot skoler, de statlige skolestyrene og andre foreninger og grupper.

"Ginger Pinholster har ansvaret for forskningsformidling til barn ved AAAS. (Foto: Bjørnar Kjensli)"

Blant annet hadde de i 2004 et stort møte mellom lærere og forskere i St. Louis, midt i det amerikanske hjertelandet.

Møtet handlet om hvordan man kan lære bort evolusjonslæren til barn som oppdras i familier der Charles Darwins teorier ikke akkurat har en høy stjerne.

AAAS har også distribuert flere pamfletter om klimaendringer, der de forsøker å forklare vitenskapen på et språk alle kan forstå.

Å formidle evolusjon i USA

En av forskerne som presenterer arbeidet sitt ved årets Family Science Days er professor David Lynn fra Emory University i Atlanta, Georgia.

Han er professor i biokjemi, og forteller om sitt personlige korstog for å få folk til å forstå vitenskapelige konsepter.

- Jeg prøver å få folk til å forstå hva analytisk tenkning og vitenskapelige konsepter er, uten å spille for mye opp til den konflikten vi har mellom vitenskap og religion her i landet.

"Professor David Lynn bruker kunst og musikk for å formidle kontroversielle forskningsfelt på en bedre måte. (Foto: Bjørnar Kjensli)"

- Dette er en konflikt jeg ikke forstår helt, men hvis vi ikke går den i møte, så kan den bli verre enn den allerede er, sier han til forskning.no.

Lynn går rett i strupen på de vanskeligste problemstillingene, og prøver å vise overgangen fra ikke-levende til levende organismer, og også overgangen fra ikke-menneske til menneske.

Bruker kunst og musikk

På Family Science Days gjør han dette med hjelp fra danse- og musikkgruppa Lelavision, som komplimenterer Lynns foredrag med moderne dans og musikk spilt på noe de kaller for musikalske skulpturer.

- Utfordringen er at vi nå har over 150 år med beviser for evolusjonsteorien, mens store deler av befolkningen nekter å forstå den i sammenheng med livet de lever.

- Jeg har prøvd mange ulike metoder å vise disse konseptene på, og har funnet ut at det å bruke musikk og kunst gjør det lettere for folk å forstå, og mindre provoserende for de som kommer fra et annet ideologisk utgangspunkt.

Lynn forteller at han også har en del egeninteresse i å få folk til å omfavne evolusjonslæren.

- For meg personlig er det dette jeg jobber med, og offentligheten må forstå dette snart, ellers får jeg ikke lenger finansiering til å drive med den forskningen jeg gjør, avslutter han.  

Les mer: 

Oversikt over hva som skjer ved årets Family Science Days

Powered by Labrador CMS