Den nakne vitenskapen

Et engelsk radioprogram bruker humor for å formidle komplisert vitenskap, og har mot alle odds blitt svært populært. 

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Programleder og lege Chris Smith forteller om da de prøvde å finne ut hvor hardt man må prompe for å lette. Svaret, hvis man veier 63,5 kilo, er rundt 17 000 kilometer i sekundet, eller 18 prosent av lysets hastighet. (Foto: Bjørnar Kjensli)"

Fakta om AAAS-konferansen:

The American Association for the Advancement of Science (AAAS) er verdens største vitenskapelige forening, og har over 120 000 personer og institusjoner som medlemmer.

AAAS gir ut det ukentlige vitenskapelige tidsskriftet Science og drifter pressemeldingstjenesten EurekAlert!

AAAS ble dannet i 1848 og har i dag hovedkontorer i Cambridge og Washington D.C.

Hvert år inviterer AAAS til konferanse, og i år holdes den i Walter E. Washington Convention Center i Washington D.C.

Ved årets konferanse vil over 1000 forskere legge frem nye og spennende resultater.

I tillegg vil det holdes workshops, foredrag og seminarer om vitenskap, teknologi og utdanning.

Temaet for årets konferanse er vitenskap uten grenser, og mange av aktivitetene handler om vitenskapelige samarbeid på tvers av landegrenser, disiplin og samfunnslag.

Kilde: aaas.org

Programmet The Naked Scientists, som går på BBC Radio hver søndag, feirer sitt tiårsjubileum i år. I løpet av den tiden har de intervjuet mange berømte forskere, gjort en hel del latterlige eksperimenter, og fått en stor lytterskare.

forskning.no møtte programlederen og grunnleggeren Chris Smith på AAAS-konferansen i Washington DC. 

Programmet har fått navnet sitt fordi ideen er å strippe ned vitenskapen til sitt mest elementære, men uten å ta vekk det som er vesentlig.

- Alt kan vitses med

Ifølge Smith, som er lege, foreleser i virologi ved Cambridge University og programleder for The Naked Scientists, skyldes suksessen en god porsjon humor, men han legger likevel vekt på at det er et vitenskapsprogram med humor, ikke omvendt.

- Vi bruker humor fordi vi har funnet ut at hvis det er morsomt, så hører folk bedre etter, og de lytter til oss lenger, sier Smith til forskning.no.

Er det noen typer forskning som ikke egner seg å bli tullet med?

- I utgangspunktet ikke, men det er viktig å vise takt og tone. Vi hadde for eksempel et program hvor vi fulgte en post mortem-undersøkelse, og da ble det ikke like mye vitsing som vanlig.

Eksperimenter på radio

For rundt fem år siden begynte Smith å tenke at det var en del forskning som var vanskelig å formidle uten bilder, og han bestemte seg for å sette i gang eksperimenter som lytterne kunne være med på.

"Smith forteller at programmets store gjennombrudd kom da de begynte å legge det ut på nettet. Nå laster over 150 000 lyttere ned podcastene deres hver uke. (Foto: Bjørnar Kjensli)"

- Disse eksperimentene gjør at vi kan kommunisere ganske så komplisert vitenskap på en enkel måte, med sterke visuelle virkemidler. Folk kan også forsterke forståelsen av det de hører på radioen ved det de ser hjemme.

- I tillegg kan vi lære folk mye om vitenskapelig metode. 

Blant eksperimentene de har gjort er et hvor de ber lytterne om å fylle en gjennomsiktig ildfast form med matolje, og så plassere en mindre ildfast form ned i oljen. Merkelig nok ser det da ut som om den minste ildfaste formen forsvinner helt.

- Forklaringen er at gjennomsiktige ildfaste former inneholder et stoff som gjør at når lys beveger seg mellom oljen og den ildfaste formen, så endres ikke farten. At farten på lys endres er grunnen til at man kan se gjennomsiktige ting som glass, men det er noe i dette ildfaste glasset som gjør at farten forblir den samme.

Et annet eksperiment de har gjort på lufta er å lage en tekanne av sjokolade. Det er nemlig et engelsk uttrykk, som brukes som en analogi til totalt ubrukelige gjenstander, som heter ”as useless as a chocolate teapot”.

Men eksperimentet viste at en tekanne av sjokolade faktisk ikke er så ubrukelig. Så lenge tekannen er over en tomme tykk, vil varmt vann aldri gjøre at den smelter helt gjennom.

Detaljer må med!

Dette høres litt ut som Mythbusters som går på Discovery Channel. Er dere inspirert av dem?

- På noen måter er vi det. Jeg synes Mythbusters er et veldig godt program for å få folk interessert i ting som fysiske lover, men jeg blir alltid skuffet når jeg ser på det fordi de har med så lite fakta, selv om programmene er fulle av gylne muligheter for dette.

- Vi har en helt annen fremgangsmåte, og har med alle detaljer, og jeg er overbevist om at det er en av grunnene til at programmet har blitt såpass populært.

Han forteller at lytterskaren til programmet bryter med en rekke prinsipper innen medieteori.

- Ifølge tradisjonelle medieteorier skal man jo lage programmer for en spesifikk lyttergruppe, men vår erfaring er en helt annen.

Smith forteller at spørreundersøkelser viser at rundt halvparten av The Naked Scientists’ lyttere ikke har noen utdanning utover videregående, og at mange av disse sluttet skolen da de var seksten.

Av den andre halvparten har en firedel masterutdanning, og hele ti prosent av programmets lyttere har doktorgrad i en naturvitenskapelig disiplin.

- Det vi har funnet ut er at hvis man bruker humor og strør mye fakta og detaljer over, og greier å få blandingen riktig, så kan både spesialister og ikke-spesialister følge med og få noe ut av det, avslutter han.

Her kan du se en video om hvordan The Naked Scientists lages:

(Video: ScienceLive)

Powered by Labrador CMS