Saken er produsert og finansiert av UiT Norges arktiske universitet - Les mer

D-vitamin mot vinterdepresjon

Folk med lite D-vitamin har større risiko for å være deprimert.
21.10 2011 05:00


(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Det er høst og sola glimrer snart med sitt fravær, i alle fall ved Universitetet i Tromsø (UiT) der doktorgradsstipendiat Marie Kjærgaard sitter og forsker på D-vitamin og depresjoner.

Hun har blant annet sett på Tromsøundersøkelsen 6 der 12 984 menn og kvinner i alderen 30–87 år har uttalt seg om grad av oppstemthet og depresjon. Kjærgaard registrerte hvem som følte seg nedstemt.

Da hun sammenlignet deres D-vitaminnivå i blodet, med dem som følte seg positive og glade, kunne hun se at de deprimerte hadde mindre D-vitaminer i seg.

– D-vitamin og depresjon har en sammenheng, og det viser min studie også. Jeg fant ut at har man et lavt D-vitaminnivå i blodet, så har 41 prosent større risiko for å være deprimert, forteller stipendiaten som også er i gang med en annen undersøkelse.

– Vi har gjort en studie på 347 personer der halvparten har fått D-vitamin og halvparten har fått narrepiller, såkalt placebo. VI har fulgt personene i seks måneder, og disse har vært gjennom spørreundersøkelse og samtale med psykolog.

– Spørsmålet er da om de som har fått D-vitaminer er mer oppstemt enn de som har fått narrepiller, sier Kjærgaard.


(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Midtlivskrise og depresjon

Kjærgaard presiserer at ut i fra de undersøkelser det er gjort så langt, så skal D-vitamintilskudd ikke brukes som behandling mot depresjoner. Men siden de som er deprimerte sannsynligvis har lave nivåer i blodet, kan det være lurt å ta tilskudd for at forebygge andre sykdommer, spesielt i årstider der man er lite ute i sollys.

Vi mennesker får som kjent D-vitamin gjennom soling og i fisk. En skje tran om morgenen kan derfor være bra, uansett kjønn og alder.

Lykkeforsker Joar Vittersø ved UiT kan fortelle at i Norge er det unge jenter i tenårene og personer på cirka 40 år som er de mest depressive. Det er noe Kjærgaard kan bekrefte.

– I Tromsø undersøkelsen var 40–50 åringer som var mest deprimert, så de kan nok prøve å få i seg D-vitamin, anbefaler hun.

Stillesittende ungjenter blir også rådet til å få i seg jevne doser med D-vitamin. I en omfattende ungdomsundersøkelse, Fit Futures, har D-vitaminnivået til over 1000 15–16 åringer blitt registrert.

Det samme er ungdommenes følelse av depresjon og glede. Resultatene fra denne undersøkelsen er fortsatt under analysering.

Mer D-vitamin i nord

Tidligere stipendiat ved UiT, Kåre Edvardsen, har også studert D-vitaminets betydning. Han fulgte 42 000 kvinner i alderen 40–70 år i gjennomsnittlig 8,5 år, og kan konstaterer at jo lenger nord man kommer i Europa, jo mer D-vitamin har kvinnene i blodet.

– Man skulle jo tro at jo lenger nord du bor, jo mindre D-vitamin hadde befolkningen på grunn av mangel på sollys. Men faktisk finner man høyere D-vitamininnhold jo lenger nord du kommer, sier Edvardsen.

Han mener dette har en klar sammenheng med kostholdet.

– Folk i nord har et sunt kosthold, for egentlig er vi ikke skapt til å bo så langt nord at man har minimalt med sol fem måneder i året.

– En annen ting er at folk i nord og Skandinavia er flinke til å utnytte de solstrålene som er. Befolkningen i solfylte områder holder seg mye i skyggen, understreker Edvardsen.

Referanse:

Kjærgaard, Joakimsen & Jorde: Low serum 25-hydroxyvitamin D levels are associated with depression in an adult Norwegian population, Psychiatry Research, In Press, doi:10.1016/j.psychres.2011.06.024.

Annonse

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

D-vitamin

Ved siden av vitamin D gjennom kosten,
kan kroppen også produsere vitamin D
om den utsettes for sollys.

Om sommeren, når solen står høyt,
danner huden mye vitamin D.

Om vinteren er lysmengden i de
nordiske landene for liten til at vi selv
kan danne tilstrekkelige mengder.

Det anbefales derfor tilskudd av
vitamin D, i form av tran.

Den form av vitamin D som dannes i
huden er litt annerledes enn den vi spiser.

Det betyr at den skal aktiveres i nyrene
og leveren. Nyrer og leversykdommer
kan derfor nedsette evnen til å danne
aktivt vitamin D fra huden.

(Kilde: www.nettdoktor.no)

Annonse

Annonse